Náš bestseller granola slaný karamel jen za 119 Kč. Ušetřete a nakupte s výhodnou dopravou s PPL. Platí pouze do neděle 19.5.

Napsáno 23.01.2023

Co se dozvíte?

Zkouškové období je v plném proudu, proto bychom Vám chtěli předat cenné informace o tom, jak dospět k lepší paměti. Také dozvíte, jak paměť můžeme trénovat. V neposlední řadě pak jaké potraviny Vám mohou pomoci paměť zlepšit.

Suroviny

Produkt Dostupnost Cena Množství (ks)
BIO Ashwagandha 60 kapslí BIO Ashwagandha 60 kapslí Kód: 02.10.0078 Počet hvězdiček je 5 z 5 Tip na dárek Přírodní doplněk stravy ve formě extraktu z kořene ashwagandhy má celou řadu příznivých účinků na lidský organismus. Ashwagandha podporuje… Skladem 249 Kč 
BIO Kurkuma 60 kapslí BIO Kurkuma 60 kapslí Kód: 02.10.0081 Počet hvězdiček je 5 z 5 Tip na dárek Indické koření kurkuma se pyšní celou řadou zdravotních benefitů. Především se jedná o velmi silný antioxidant, který podporuje správné… Skladem 245 Kč 
Lyofilizované borůvky 45g Lyofilizované borůvky 45g Kód: 02.03.0012 Počet hvězdiček je 5 z 5 Mrazem sušené borůvky si díky šetrnému zpracování lyofilizací uchovávají až 90 % všech původních vlastností, jako je vůně, chuť, barva a… Skladem 123 Kč 
Guarana BIO prášek 80g Guarana BIO prášek 80g Kód: 02.10.0031 Počet hvězdiček je 0 z 5 Guarana neboli Paulinie nápojná je popínavá rostlina, vyskytující v povodí řeky Amazonky, Brazílii, Venezuele a Kolumbii. Ceněna je zejména… Skladem 242 Kč 
Horká čokoláda BIO 125g Horká čokoláda BIO 125g Kód: 02.12.0058 Počet hvězdiček je 5 z 5 NATU horká čokoláda je směs k přípravě té nejčokoládovější horké čokolády. Obsahuje pouze čistou 70% čokoládu, která je vyrobena z BIO… Skladem 159 Kč 
Matcha tea BIO Premium Japan 70g Matcha tea BIO Premium Japan 70g Kód: 02.10.0044 Počet hvězdiček je 0 z 5 Matcha tea je pro své účinky na lidské tělo nejcennější formou zeleného čaje na světě.  Námi nabízený produkt je té nejvyšší kvality přímo… Skladem 298 Kč 

Co je to paměť? Paměť je určitá schopnost našeho mozku přijímat, zpracovávat, ukládat a používat předešlé zkušenosti.

Určitě jste několikrát slyšeli, že je možné paměť trénovat. No, ale čím? Co musím udělat proto, abych si toho příště zapamatoval? Popravdě řečeno je to snadnější, než se může zdát a možná budete překvapeni, že s tím ani nějaké specifické zdokonalování učení nemusí souviset.

Popravdě řečeno, stačí mít základní potřeby uspokojeny a hned se nám bude lépe pamatovat… Že to zní divně? Nezdá se Vám, že to mohlo mít nějakou spojitost? Opak je pravdou. Opravdu, pokud budete spokojení a budete mít dostatek kvalitního spánku, máte v podstatě vyhráno. Spánek je totiž velice důležitý pro „pročištění“ mozku, aby mohl další den plně fungovat. Našim svalům po tréninku musíme dopřát odpočinek, aby se mohly regentovat a třeba i růst. U mozku to platí jednoduše také. Také mu musíme dát čas na odpočinek, abychom ho mohli další den zase plně zatěžovat a chtít po něm výkon, třeba právě v podobě učení, ale i běžného fungování v kanceláři.

K dalšímu poznatku ke správnému pečování o mozek je dostatek fyzické aktivity. Nebude pro Vás novinkou, že pohybová aktivita je důležitá součást života, zdravého životního stylu a třeba i dlouhověkosti, protože se u jedinců, co cvičí, objevuje méně civilizačních chorob. V rámci našeho tématu jde hlavně o dostatečné prokrvení a tím okysličení mozkových buněk, a tím samozřejmě k větší efektivitě fungování mozku.

Co se týče cvičení paměti, tak zde bohužel větší množství studí potvrdilo, že krátkodobá paměť se dá trénovat, ale bohužel nevede k dlouhodobému zlepšení trénované dovednosti. Zdá se tedy, že existuje efekt chvilkový, který je efektivní, ale nepůsobí na naše kognitivní schopnosti extra do budoucna. Lépe řečeno, zlepšíme krátkodobou paměť v řešení jedné konkrétní úlohy, ale nezlepšíme si tím krátkodobou paměť v řešení úlohy podobné. Pak se můžeme našprtat španělská slovíčka na test, ale jen část nám jich v hlavě zůstane, pokud si je nebudeme opakovat nebo využívat, bohužel je zapomeneme. Také s tím souvisí tedy to, že když se daná španělská slovíčka naučíme, nemáme větší předpoklad k tomu, se naučit příště slovíčka třeba z němčiny. Tímto efektivně zlepšení dlouhodobé paměti nepomůžeme.

Co ale pak pomůže, je učit se komplexně. Nesměřovat nové dovednosti jen do jedné oblasti, ale proniknout do několika oblastí, a naše kognitivní/poznávací schopnosti se zlepší. To znamená celkově paměť, uvažování, pozornost či koncentrace. Pokud budeme dělat několik komplexních činností, jejich dílčí části, které jsou mezi sebou podobné se „propojí“, a tím se v daných oblastech zlepšíme. Pojmem „komplexní učení“ se myslí, že využíváme krátkodobou i dlouhodobou paměť, přemýšlíme, učíme se teoreticky i prakticky, využíváme mluvu, ale i vizualizaci, sluch a další…

Důležité také je „nezakrnět“. Určitě to někdo z Vás zná… Úspěšně jste absolvovali studia, šli jste do práce, využívaly jste nabité zkušenosti, ale už se moc nerozvíjeli se dál. Nemuseli jste se učit něčemu novému, tak jste se neučili. Teď ale po Vás zaměstnavatel chtěl, abyste měli vysokoškolský titul. Do školy jste se přihlásili, ale to učení nejde tak dobře, jako před patnácti lety. Možná se do toho zase dostanete, ale teď je to obtížnější se něčemu novému učit. Proto se tedy velice doporučuje učit se něco nového pořád. Ať už je to učení se novému jazyku, nebo učení první pomoci.

Dalším pomocníkem pro lepší prokrvení mozkových buněk, dále třeba zlepšení soustředění, učení, celkově paměti, ale i zlepšení nálady, zvýšení energie, mohou být potravinové doplňky nebo přímo potraviny a superpotraviny. Můžeme doporučit produkty například: Ashwagandha, guarana, matcha tea, káva, kurkuma, Ginkgo biloba, borůvky, ořechy či hořká čokoláda.

  "love nature, love yourself"

Veronika Horká

Již více jak deset let se věnuji oboru výživa a dietetika. Tuto cestu jsem započala již výběrem střední zdravotnické školy oborem nutriční asistent. Jelikož mě tato oblast opravdu zaujala a viděla jsem v ní budoucnost, rozhodla jsem se pokračovat a podrobněji ji studovat i na vyšší odborné a vysoké škole. Nyní je ze mě nutriční specialistka a jelikož vím, že zdravý životní styl není jen vyvážená strava, ale kombinace několika složek, rozhodla jsem se moje znalosti prohlubovat a ve studiu dále pokračovat. Aktuálně proto studuji jako doktorandka obor kinantropologie a pohybuji se na akademické půdě, kde se snažím v tomto odvětví provádět vědu a výzkum.

Více článků autora