Napsáno 28.11.2019

Nejdříve si vysvětlíme, co to vápník vlastně je. Jedná se o minerál, který je v lidském těle spolu s fosforem zastoupený nejvíce. Je nezbytný pro lidské zdraví - tvoří základ kostí a zubů, podporuje činnost svalů (včetně srdce) či napomáhá optimálnímu trávení. Doporučený denní příjem vápníku se udává 1000 mg, přičemž u žen starších 50 let a u mužů nad 70 let by měl být příjem navýšen na 1200 mg. Zajistit požadované množství vápníku se dá i bez suplementů, stačí jíst vyváženě, dostatečně a zařadit do jídelníčku především:

LISTOVÁ A BRUKVOVITÁ ZELENINA

  • brokolice
  • růžičková kapusta
  • květák
  • mrkev

ČOČKA

Naše červená čočka je produkt ekologického zemědělství. Má nízký obsah tuku, tudíž je vhodná při hubnutí, pro fyzicky aktivní lidi i pro těhotné a kojící maminky. Nenadýmá, má velmi dobrou stravitelnost, a navíc i široké využití - je vhodná jako příloha, do polévek, do salátů, do zeleninových karbanátků a díky své konzistenci se používá pro zahuštění pokrmů. (TIP: Pokud vám čočka jako taková nechutná, vyzkoušejte naše luštěninové těstoviny! Pochází přímo z Itálie a vybrat si můžete z mnoha druhů: Penne z červené čočky, Penne ze zeleného hrachu, Conchiglie z cizrny či Fusilli z luštěnin. Všechny druhy se vyznačují tím, že jsou bez lepku, vhodné pro vegany a v kvalitě bio.)

MÁK

S ohledem na obsah vápníku je mák na prvním místě - dokonce obsahuje až dvanáctkrát víc tohoto minerálu než kravské mléko! 100 gramů mletého máku obsahuje doporučenou denní dávku vápníku a jeho využití je navíc opravdu široké - dá se použít při výrobě pečených moučníků, jako posyp či nádivka do koláčů, buchet, závinů či kynutých knedlíků. Díky vysokému obsahu tuku lze využít na výrobu makového oleje. Doma si můžete připravit i makové mléko, které je velmi lahodné a krémové. (TIP: Vyzkoušejte naše makové rolky s datlemi! Jedná se o křupavou kombinaci máku a šťavnatých datlí s přídavkem psyllia. Psyllium je rostlinná vláknina rozpustná ve vodě, která se získává z osemení jitrocele vejčitého. Jitrocel má řadu zdravotních benefitů pro náš organismus -  například přispívá k normální funkci střevního traktu a pomáhá udržovat normální hladinu cholesterolu v krvi. Rolky jsou navíc veganské, bez přidaného cukru a lepku.)

KONOPNÁ SEMÍNKA

Konopná semínka představují jednu z nejzdravějších potravin světa, jelikož se pyšní kompletním aminokyselinovým spektrem. Loupaná semínka konopí mají široké využití v kuchyni a na rozdíl od těch neloupaných se nemusí předem namáčet a jsou lépe stravitelná. (TIP: FIT MIX SEMÍNKA)

CHIA SEMÍNKA

Chia jsou drobná semínka Šalvěje hispánské pocházející z horských oblastí Střední Ameriky. Díky vyššímu obsahu bílkovin a vlákniny jsou vhodné nejen pro sportovce, kteří díky unikátnímu nutričnímu složení chia semínek mohou podávat lepší výkony. Již bájní Aztékové si byli vědomi jejich účinků, a proto je zařazovali pravidelně do svého jídelníčku. Chia semínka mají lehce oříškovou chuť a po namočení vytváří gelovou konzistenci, takže v mnoha receptech poslouží jako náhrada vajec. (TIP: SUPERKAŠE CHIA S MALINAMI A KOKOSEM)

MANDLE/ MANDLOVÝ KRÉM

Mandle jsou jádra plodů stromu mandloně obecné a jsou nutričně velice bohaté. Mandle natural obsahují typickou hnědou slupku, která jim propůjčuje plnou chuť, a navíc se v ní koncentrují prospěšné látky. Pokud ovšem máte senzitivní trávení, doporučujeme spíše mandle blanšírované, které jsou šetrně zbaveny slupky, a tudíž lépe stravitelné. Jemně nasekané plátky blanšírovaných mandlí se potom skvěle hodí na zdobení a pečení sladkých pokrmů i do salátů nebo polévek.

Mandlový krém má lahodnou chuť, hutnější konzistenci a mohli bychom ho označit za nejzdravější ze všech ořechových krémů. Kromě vyššího množství bílkovin totiž obsahuje také optimální poměr polynenasycených mastných kyselin a nízké množství nasycených mastných kyselin.

FÍKY

Fíky jsou lehce stravitelné a díky vysokému obsahu vlákniny mohou mít projímavé účinky, jelikož dokážou rozpohybovat střeva. V těchto sladkých plodech nalezneme obdivuhodné množství vitamínů, například betakaroten, B1, B2. Z minerálních látek jsou zde kromě vápníku zastoupeny například draslík, železo či zinek. Sušené fíky se také vyznačují vysokým obsahem cukrů, tudíž skvěle poslouží jako svačina, která dodá energii a sportovci (především běžci) na ně nedají dopustit. Navíc obsahují vitamín biotin, který je považován za vitamín krásy, jelikož prospívá vlasům a pleti. (TIP: SUPERKAŠE MESQUITE S KAKAOVÝMI BOBY A FÍKY)

ROZINKY

Rozinky jsou sušené bobule hroznů révy vinné. Mají nízký obsah tuků a stejně jako fíky vynikají vysokým obsahem cukrů. Díky tomu skvěle poslouží jako zdravá alternativa nezdravých sladkostí, kterou si můžete vychutnat také v podobě naší ovocné rolky se slunečnicovými semínky.

 "love nature, love yourself"

Tereza Šlancarová

Jmenuji se Tereza Šlancarová a jsem dvacetiletá studentka Univerzity Karlovy. Ke zdravému životnímu stylu jsem se dostala přibližně před 5 lety, kdy jsem začala pravidelně cvičit, a také vymýšlet své první recepty. Proto jsem si před 2 lety založila Instagram @terezas_diary a následně i blog www.terezasdiary.com, kde své recepty & rady ohledně zdravého životního stylu sdílím i s ostatními. Zároveň jsem veganka, a proto se snažím ukázat, že zdravá veganská jídla mohou být chutná a že se dají vymyslet opravdu zajímavé recepty! Kromě vymýšlení receptů, vaření, focení a psaní článků zbožňuji také sport - pravidelně chodím do posilovny, jsem certifikovaný instruktor jógy a minulý rok jsem běžela půlmaraton. Ve volném čase se zajímám o filosofii, ráda čtu nebo poslouchám podcasty o zdravém životním stylu a veganství.

Více článků autora