Dárek COFFEE SHOT ke granolám a superkaším - více zde.

Napsáno 20.07.2022

Co se dozvíte?

Říká se, že snídaně je základ dne. Jak by ale taková snídaně měla vypadat? Co by měla obsahovat, aby byla vyvážená a tvořila kvalitní vstup do nového dne? Jak zajistí, že budeme přes den co nejproduktivnější a plni energie? To se dovíte v našem novém článku.

Suroviny

Produkt Dostupnost Cena Množství (ks)
Granola Slaný karamel 400g Granola Slaný karamel 400g Kód: 02.08.0033 Počet hvězdiček je 5 z 5 Doporučujeme + Dárek Křupavá směs špaldových a ovesných vloček v kombinaci s makadamy, mandlemi a kešu ořechy zapečená s arašídovým krémem, kokosovým olejem a… Skladem 149 Kč 
Superkaše ACAI s dračím ovocem a jahodami 70g Superkaše ACAI s dračím ovocem a jahodami 70g Kód: 02.08.0061 Počet hvězdiček je 4 z 5 Vizuální i chuťová harmonie. To je superkaše od NATU s dračím ovocem, exotickým acai a jahodami. Skladem 54 Kč 
Superkaše MACA s moruší a banánem 70g Superkaše MACA s moruší a banánem 70g Kód: 02.08.0023 Počet hvězdiček je 4 z 5 Doporučujeme Základem kaše jsou přirozeně bezlepkové pohankové a quinoové vločky, které jsou zdrojem komplexních sacharidů a vlákniny a navodí vám… Skladem 54 Kč 
Superkaše CHIA s malinami a kokosem 70g Superkaše CHIA s malinami a kokosem 70g Kód: 02.08.0025 Počet hvězdiček je 4 z 5 Základem kaše jsou přirozeně bezlepkové pohankové vločky, které jsou zdrojem komplexních sacharidů a vlákniny a navodí vám dlouhodobý pocit… Skladem 54 Kč 

První jídlo dne by se mělo objevit do dvou hodin od probuzení a měly by se v něm být všechny makronutrienty, kterými jsou sacharidy, bílkoviny a tuky. Mělo by pak celkově tvořit cca 25 % z celkového denního příjmu energie. Je prokázáno, že pokud člověk nesnídá, tělo si přes den řekne, že chce dohnat příjem potřebné energie a my pak máme chuť například na sladké, na rychlý zdroj energie. Což samozřejmě není žádoucí a už nastává impuls k možnému přibývání na váze. 

Pokud bychom se měli zaměřit na zdravou sladkou variantu snídaně, tak nejčastější variantou jsou obilninové kaše s ořechy a ovocem, jogurt/tvaroh s granolou, vločkami či sypaným müslli, acai bowl či celozrnné lívance/palačinky/pečivo s jogurtem a opět ovocem.

Primárním zdrojem energie jsou sacharidy, a to jak po celý den, tak ve snídani. Měly by tvořit cca 50 % energie z celé snídaňové porce. Možností sacharidových základů snídaně se současným příjmem vlákniny jsou obilninové vločky, z kterých se může uvařit kaše, nebo jsou v takové formě, která je vhodná pro přímou konzumaci (ovesné, pohankové, jáhlové, amarantové, pšeničné, žitné, kukuřičné, rýžové atd.). Je vhodné tyto zdroje střídat a nemít v jídelníčku jen jeden oblíbený druh. Každá obilovina je jiná a obsahuje jiný zdroj kvalitních vitamínů a minerálů. Střídáním zdrojů proto předejdeme různým deficitům. 

K sacharidové části snídaně by se dále měly přidat kvalitní bílkoviny (cca 20 % z celkové energie snídaně), a to například ve formě mléka a mléčných výrobků jako je jogurt, tvaroh, Skyr, Cottage atd. V případě kaší je jednoduché je do porce přidat ve formě mléka, v kterém obiloviny uvaříme. Pokud chceme ale zvýšit příjem bílkovin, nemusíme obilninové kaše vařit z mléka, ale stačí jen z vody a až po uvaření do nich vmíchat polotučný tvaroh nebo kvalitní bílý jogurt s cca 3 % tuku nebo řecký s 0 % tuku. Docílíme tím tedy zvýšení množství bílkovin, ale také další nové chuti a variace. V případě vynechání bílkovinných potravin, je vhodné přidat do snídaně proteinový prášek, který zajistí potřebnou dávku bílkovin. Také lze využít i rostlinná „mléka“. Je nutné si ale uvědomit, že nejsou plnou náhražkou mlék živočišných. Obsahují jiný poměr i zdroj živin.

K přichystané porci je vhodné přidat hrst ořechů či lžíci ořechového másla (mandlového, pistáciového, arašídové, kešu atd. pro zajištění kvalitního zdroje tuků (cca 30 % z celkové energie snídaně), které zajistí zvýšení energie a také další potřebnou vlákninu pro správnou peristaltiku a také pomalejší uvolňování energie. 

Nedílnou součástí zdravé sladké varianty snídaně by mělo pak být ovoce, které může být, jak čerstvé, tak sušené. Další možností je mražené z mrazáku, nebo lyofilizované, což je mrazem sušené, které si zachovává svoji chuť, ale hlavně i živiny. Nemusíme tak čekat až na léto nebo na babičku, která nám dá ovoce ze zahrádky. Na snídani se nejvíce hodí ovoce, které obsahuje opět vlákniny, aby se celá energie ze snídaně uvolňovala déle a postupně. Tudíž to, v kterém je pevnější dužina, silná slupka či zrníčka – jablko, hruška, borůvky, jahody atd.

Nakonec se nemusíme bát snídani osladit. První variantou by byl obyčejný rafinovaný řepný cukr, který když je ve snídani, tak se očekává, že jej tělo spálí a neuchová si jej ve formě tuků. Ale proč nezkusit i jiné mnohem zdravější varianty, které nám dají více, než jen sladkou chuť? Jsou tím myšleny například vitamíny nebo minerály, a třeba i menší množství energie. Jedná se o sladidla, kterými jsou např. Xylitol – březový cukr, kokosový cukr, obilninové či ovocné sirupy, ale i med a další. 

TIP

A pokud zrovna ráno spěcháte a nemáte čas, chuť nebo možnosti si takovou snídani připravit, náš produkt „superkaše“ nabízí takovou variantu snídaně, již od nás připravenou, která čeká už jen na zajití horkou vodou. Vaše snídaně je tak do pár minut připravena. Je vyvážená a vhodná pro start dne, protože obsahuje, jak sacharidy, bílkoviny a tuky, tak zdroj ovoce a vlákniny. 


Také si u nás můžete zakoupit granoly, které přisypete k bílkovinné části snídaně a máte další možnost, jak začít den zdravě a plnohodnotně, protože v našich granolách jsou již jak obiloviny, tak ořechy a ovoce. Už je stačí jen přidat k tvarohu, jogurtu nebo do mléka.

"love nature, love yourself"

Veronika Horká

Již více jak deset let se věnuji oboru výživa a dietetika. Tuto cestu jsem započala již výběrem střední zdravotnické školy oborem nutriční asistent. Jelikož mě tato oblast opravdu zaujala a viděla jsem v ní budoucnost, rozhodla jsem se pokračovat a podrobněji ji studovat i na vyšší odborné a vysoké škole. Nyní je ze mě nutriční specialistka a jelikož vím, že zdravý životní styl není jen vyvážená strava, ale kombinace několika složek, rozhodla jsem se moje znalosti prohlubovat a ve studiu dále pokračovat. Aktuálně proto studuji jako doktorandka obor kinantropologie a pohybuji se na akademické půdě, kde se snažím v tomto odvětví provádět vědu a výzkum.

Více článků autora