• Natu.cz
  • >
  • VÝZNAM ZDRAVÝCH TUKŮ PRO NAŠE TĚLO A JEJICH NEJVHODNĚJŠÍ ZDROJE

VÝZNAM ZDRAVÝCH TUKŮ PRO NAŠE TĚLO A JEJICH NEJVHODNĚJŠÍ ZDROJE

1. ROZDĚLENÍ TUKŮ

Tuky můžeme rozdělit do tří skupin - nasycené mastné kyseliny, transmastné kyseliny a nenasycené mastné kyseliny. Nasycené mastné kyseliny najdeme například v tučných mléčných výrobcích nebo v uzeninách a právě tyto tuky označujeme jako ,,špatné”, jelikož mají negativní vliv na hladinu cholesterolu a zvyšují riziko obezity. Tzv. transmastné kyseliny by se v našem jídelníčku neměly vyskytovat takřka vůbec, jelikož způsobují kardiovaskulární onemocnění a mohou mít podíl na rozvoji diabetu druhého typu (nejčastěji se s nimi setkáme v instantních směsích nebo v sušenkách). A konečně tzv. nenasycené mastné kyseliny, které označujeme jako ,,zdravé tuky”.

 

2. PROČ DO JÍDELNÍČKU ZAŘADIT ZDRAVÉ TUKY

Nenasycené mastné kyseliny by měly být součástí vyváženého jídelníčku z toho důvodu, že podporují činnost srdce, pomáhají jako prevence proti poškození kloubů a chrupavek, jsou nezbytné pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích a také zlepšují kvalitu vlasů, kůže nebo pleti.

 

3. CO ZPŮSOBUJE NEDOSTATEK ZDRAVÝCH TUKŮ

Nedostatek zdravých tuků má na náš organismus naopak značně negativní vliv, jelikož může způsobit například:

  • Hormonální nerovnováhu
  • Bolest kloubů
  • Problémy s koncentrací
  • Depresi

 

4. ZDROJE TUKŮ

Ořechy

  • Piniové - Díky obsahu nenasycených mastných kyselin mají piniové ořechy blahodárný vliv na srdce a cévy. Dále obsahují velké množství kvalitních olejů, které podporují funkčnost nervového systému.
  • Mandle - Mandle se vyznačují nejlepším poměrem cena versus kvalita, jelikož patří mezi nejlevnější, a přitom nejzdravější ořechy. Mají opravdu široké využití a často se používají i v kosmetice a důvody, proč upřednostnit přírodní kosmetiku před tou konvenční, najdete ZDE.
  • Kešu - Kešu ořechy mají lahodně krémovou chuť a dají se využít na slano i na sladko (například se skvěle hodí do raw receptů).
  • Pekanové - Pekanové ořechy jsou na kvalitní tuky opravdu bohaté - jejich zastoupení je až 72 %. Zároveň obsahují přes 19 vitaminů a minerálů, především železo, vápník, draslík, fosfor, hořčík, sodík, mangan, selen, lutein a zinek.
  • Vlašské - Vlašské ořechy jsou velice výživné ořechy bohaté na kvalitní rostlinné tuky. V porovnání s ostatními ořechy mají mnohem méně sacharidů (přibližně 14 g na 100 g) a jejich jádro svým tvarem připomíná lidský mozek. Možná právě z tohoto důvodu byly ořechy považovány za výživu pro mozek. Podle keltských legend je vlašský ořech symbolem koncentrované moudrosti.

Recept s ořechy: Zdravý veganský ,,štrůdl” 

 

Ořechové krémy

 

Semínka (TIP: Vyzkoušejte naše nové mixy semínek!)

  • Dýňová - Dýňová semínka se mohou jíst syrová, pouze opražená na pánvi nebo na suchém plechu. Zároveň když se správně dochutí, mohou posloužit jako náhrada brambůrků či jiných nezdravých pochutin. Přidávají se do domácího pečiva (dýňový chléb) nebo jako posyp salátů a polévek. Velice zdravý je také dýňový olej, který se získává lisováním semínek.
  • Slunečnicová - Slunečnicová semínka mají jeden z nejvyšších obsahů vitaminu E, což je silný antioxidant.
  • Konopná - Konopná semínka se bezpochyby dají považovat za superpotravinu, jelikož jsou v nich v harmonickém poměru zastoupeny vzácné esenciální mastné kyseliny omega 3 a omega 6, které podporují správný vývoj mozku. Naše konopné semínko navíc neobsahuje špatně stravitelnou slupku a je tak vhodné k přímé konzumaci.
  • Sezamová - Sezamová semínka mají jemně oříškovou chuť a jsou skvělým zdrojem vlákniny. Jedná se o běžnou součást různých kuchyní, přičemž se používá celé i drcené. Sezam se přidává také do pečiva, koláčů, sušenek nebo tyčinek. Dále se z něj připravuje velmi oblíbené gomasio, které jídlo krásně dosolí a zároveň exoticky ochutí.

 

ZDROJE

BRAZIER, Brendan. Vegan v kondici: průvodce rostlinnou výživou pro optimální výkony ve sportu i v životě. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3400-5.

JUREK, Scott a Steve FRIEDMAN. Jez a běhej: moje nečekaná cesta k úspěchu na ultramaratonu. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2871-4.

https://aktin.cz/3266-arasidove-kesu-nebo-mandlove

https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-zdravi/Trans-mastne-kyseliny-ve-strave---jak-je-poznat__s10012x10078.html

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...