• Natu.cz
  • >
  • Blog
  • >
  • Vyhněte se „bílým jedům“ – bílý cukr

Vyhněte se „bílým jedům“ – bílý cukr

Vyhněte se „bílým jedům“ – bílý cukr
Představme si náš jídelníček. Jestliže obsahuje kravského mléko a produkty z něj, pečivo, např. kupované snídaňové kaše a uzeniny, tak vězte, že denně konzumujete velké množství celé skupiny „bílých jedů“, které nám přinesla moderní doba. Přemíra všech možných lahůdek a chutí je bohužel všechny obsahují. Pojďme se s nimi seznámit blíže. Do skupiny „bílých jedů“ patří kravské mléko a produkty z něj, bílá mouka, bílý cukr a sůl.
 
 
Na začátek si musíme uvědomit, že cukr k životu potřebujeme. Ale! Není cukr jako cukr. Je proto velice důležité, abychom našemu tělu dávali právě ten správný cukr.
 

OBECNĚ CUKRY DĚLÍME NA:

  1. JEDNODUCHÉ – MONOSACHARIDY - glukóza, fruktóza, galaktóza
         ovoce, med, hrozny, hrušky, jablka
 
  1. DVOJITÉ – DISACHARIDY – sacharóza (řepný cukr), maltóza (sladový cukr), laktóza (mléčný cukr)
         ovoce, cukrová třtina, řepa, med, javorový sirup
 
  1. SLOŽITÉ – POLYSACHARIDY – škroby, dextrin, pektiny, glykosidy vlákniny (celulóza), glykogen (živočišný škrob)
         škrob z obilovin, luštěniny, semena, ořechy, zelenina
 

A kde je tedy onen bílý rafinovaný cukr?

Vyrábí se z DISACHARIDŮ, tedy konkrétně: šťáva z cukrové třtiny nebo řepy je rafinovaná v melasu, ta v hnědý cukr a z něj se rafinací získá cukr bílý. Ale proč je pro nás nebezpečný? Mnoho lidí si neuvědomuje, že tento cukr je vlastně škodlivou drogou, která vytváří závislost. Absorbuje se do krve během 15 minut, hladina našeho krevního cukru okamžitě stoupne, což aktivuje slinivku břišní a ta vyloučí mnohem více inzulínu než je potřeba, protože má šok a chce rychle hladinu neutralizovat. Krevní cukr klesne, ale hladina inzulínu v krvi zůstává stejná. Tento proces se stále a stále opakuje. Jednoduchý cukr není spotřebováván pro energii a tak máme rychle pocit únavy nebo opět chutě. Bohužel tak dochází k únavě slinivky břišní, začne se projevovat hypoglykémie a po ní přichází projevy cukrovky.




 
Kdysi dávno byl cukr užíván jako lék a šlo o velmi drahý produkt. Postupně jeho cena klesala a jeho konzumace rostla. V dnešní době je cukr přidáván do více než 80% produktů, dokonce i tam, kde byste jej vůbec nečekali.
 

CO ZPŮSOBUJE NADMĚRNÁ KONZUMACE?

    • Otupí chuť přirozeně sladkých potravin jako je třeba zelenina.
    • Likviduje zásoby minerálů v organismus – způsobuje nedostatek vápníku, podporuje vznik zubního kazu, osteoporózu, křeče ve svalech.
    • Překyseluje organismus – už ¼ kávové lžičky cukru, je velmi silná zásada a tak žaludek začíná produkovat velké množství kyseliny pro neutralizaci.
    • Podporuje výskyt plísní – nejčastěji Candidy, což je přírodní kvasinka, která je obsažena ve střevní flóře, pokud se přemnoží, produkuje toxiny a zaplaví jimi celý organismus. Jejími symptomy jsou únava, bolest hlavy, náladovost, deprese, astma, bolesti v krku, nemoci střev, alergie, svalové bolesti, otoky kloubů, problémy s trávením, záněty močových cest.
    • Oslabuje imunitu
    • Hypoglykémie a cukrovka
    • Působí na psychiku – disociuje člověka, oslabuje ho, otupuje a odděluje ho od vlastních pocitů. Rafinovaný cukr má přímý vliv na naše myšlení – ničí střevní bakterie, které produkují vitamíny skupiny B. A podílí se na vzniku všech tzv. psychických nemocí.
 

A SLYŠELI JSTE O CUKROVÉ DEPRESI?

Totiž hypoglykémií – nízkým stavem hladiny cukru trpí většina obyvatel a ani o tom neví. Limity pro určení cukrovky se pravidelně zvyšují, jinak by u většiny lidí už byly diagnostikované před-cukrovkové stavy.
 
A protože už víme, jak škodlivý bílý rafinovaný cukr je, je třeba vědět, čím ho lze správně nahradit. Medem? Sirupy? Pokud chceme úplně cukr vynechat nebo alespoň začít vynechávat, jsou nejvhodnější tyto náhrady:
      • Obilná sladidla – slad ječmenný, jáhlový, rýžový, kukuřičný
      • Koncentrovaná jablečná šťáva a další 100% sirupy
      • Rozinky a jiné sušené ovoce
      • Sladká zelenina
      • Poctivý domácí med (bez dokrmování včel cukrem)
      • Sladké listy jako Stévie, Lipie a produkty z něj
 

LZE PŘEKONAT „ZÁVISLOST“ NA CUKRU?

ANO! Lze! Je to náročné, ale když máte po ruce náhradu a občas si třeba dopřejete nějakou dobrotu ze zdravé výživy na bázi sladů, postupně se chuť na sladké snižuje a jeho potřeba také. Sladkou chuť totiž potřebujeme a neobejdeme se bez ní. Jen vědomě začněme dávat do těla ty správné cukry. Budete to cítit nejen na svém fyzickém ale i psychickém zdraví.
No a samozřejmě bonusem při omezení konzumace cukru je i štíhlejší postava.


„love nature, love yourself” 
NATU

NATU

Vymýšlíme pro vás recepty, které jsou rychlé na přípravu, zdravé, skvěle zasytí a navíc v nich můžete pohodlně využít naše ingredience. Nemusíte si už lámat hlavu s tím, jak se začít zdravě stravovat, pomůžeme Vám. Stačí pár chvil a skvělé hlavní jídlo, snídaně nebo dezert je na světe. Inspirujte se s námi.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...