Rozhovor s Lenkou Králíčkovou

Rozhovor s Lenkou Králíčkovou

Suroviny

1. Ahoj Leni! Vítám Tě v oficiálně prvním Natu rozhovoru a moc děkuji, že jsi přijala naše pozvání. Mohla by ses nám prosím krátce představit?

Ahoj Teri, já moc děkuji za pozvání! Mé jméno je Lenka a mimo jiné se věnuji blogování a zdravému stravování. Chci naučit lidi jíst zdravě a pestře a vařit ze základních surovin. Také ráda cestuji a poznávám nové chutě. O tom všem se dělím se svými čtenáři na mém blogu.

2. Hlavním tématem dnešního rozhovoru bude Tvá strava, jelikož na Natu běží projekt necukrujte.cz a ty se stravuješ podle zásad low carb a paleo. Co tahle označení vlastně znamenají?

Nerada se takto škatulkuji, protože né vše, co jím, oficiálně do těchto kategorií zapadá (například občas jím luštěniny nebo kváskový chléb), ale ano, 90% mé stravy vychází z paleo zásad. Low carb a paleo jsou si velmi podobné, v zásadě jde o omezení sacharidů, vyřazení zpracovaných potravin a navýšení zdravých tuků. Low carb je ještě trošku přísnější, protože to omezuje i velmi sladké ovoce, jako jsou například banány. Naopak ve striktním paleu nejsou povoleny mléčné výrobky, které lidé stravující se podle zásad low carb konzumují. Rozdíly tam jsou, ale já vždy každému říkám, ať si najde to, co mu vyhovuje. Základem je vyřazení zpracovaných potravin, (sušenky, bonbony, čokolády, sladké limonády), nezdravých tuků, smažených jídel, lepku a rafinovaného cukru.

3. Kdy a proč jsi se pro tento styl stravování rozhodla?

Rozhodla jsem se cca před 3 lety, protože jsem se necítila dobře a po přečtení knihy Jídlo na prvním místě jsem si říkala, že už nemám co ztratit. A již po měsíci mi bylo lépe. Jak fyzicky, tak psychicky.

 4. Pozorovala jsi po změně jídelníčku nějaké změny?

Ano, zhubla jsem a neměla jsem tolik hlad, nyní mi stačí 2-3 jídla denně. Mám hezčí pleť, méně se mastící vlasy. Lépe se mi spí. Nejsem vůbec nemocná a od té doby, co téměř nejím cukr jsem neměla jediný zubní kaz.

5. Jak vypadá takový tvůj běžný ,,den na talíři”?

Pokud snídám, což není každý den (někdy držím přerušované půsty), tak nejčastěji snídám vajíčka na másle s kupou zeleniny a olivovým olejem, někdy přidám slaninu nebo nějaký sýr. K obědu mám nějaké maso, rybu či sýr (mám ráda halloumi) se zeleninou, ořechy a olivovým či jiným ořechovým olejem. K večeři většinou mám nějaký salát či obložený talíř, podle chutě. Hodně jím avokádo, olivy a ořechy. Zdravých tuků není třeba se bát a tak si jich dopřávám dostatek. Občas si dám ráda hummus se zeleninou, který tedy oficiálně do palea nepatří, ale pokud se luštěniny namočí a převaří, nevidím důvod proč je nekonzumovat. Zakládám si na kvalitě surovin, takže vše kupuji bio/farmářské/z volného chovu.

 6. Jaký je tvůj nejoblíbenější recept?

Ze sladkých je to určitě paleo banánový chlebíček, který je nejoblíbenější i u mých čtenářů. Ze slaných to jsou určitě pečené kuřecí paličky. K nim si vždy udělám domácí majonézu a nakrájím mrkev a celer.

 7. A je naopak nějaké jídlo, které Ti chybí?

Občas mám chuť na chléb, ale jak jsem zmiňovala, kváskový či nějaký žitný nebo semínkový si občas dopřeji. Dávám důraz na kvalitu a tak si buď upeču chleba doma nebo zajdu do pekárny, kde vím, že používají kvalitní pšenici. Pečivu ze supermarketu se vyhýbám.

 8.  S jakými argumenty proti paleo & low carb se nejčastěji setkáváš? A jak na ně reaguješ?

Že jím to moc tuku a po tuku se tloustne a že mozek potřebuje cukr. Trpělivě vysvětlím, když o to má dotyčný zájem, ale nikomu nic nenutím. Nemá cenu někoho o něčem přesvědčovat, když nemá zájem. Zdravé tuky jsou pro tělo prospěšné, navíc vitamíny A, D, E, K se rozpouští jen v tucích. Mozek bez cukru dokáže fungovat naprosto bez problémů, tělo si potřebnou dávku glukózy dokáže vyrobit samo.

 9. Kromě jídla se také věnuješ cestování - jak to děláš s jídlem na cestách? Není to omezující?

Na cestách jídlo tolik neřeším. Ne, že bych šla a snědla vše, na co přijdu, ale místní kuchyni ochutnávám a užívám si to. Cestování pro mě znamená poznávání té daně země a to i v rámci ochutnání jejich pokrmů. Ostatní jídla řeším buď tím, že si něco vezmu z domova, pokud nejedu na druhý konec světa nebo už se vždycky dá něco sehnat na místě. V batohu mám vždycky ořechy a sušené maso.

 10. Leni a na závěr nám prozraď - jak si i bez cukru osladit život?

Naprosto jednoduše – pokud si člověk na cukr odvykne, bude mu připradat sladký třeba i kokos nebo různé druhy ořechů. Také je možno sladit ovocem. Já občas používám i med. Záleží, jaký styl si kdo pro své stravování zvolí. Zbytečně bych se tím ale nestresovala, každý jsme jiný a každému vyhovuje něco jiného, nic není univerzální. Jde o to používat základní, čerstvé a kvalitní suroviny.

                                                               "love nature, love yourself"     

Tereza Šlancarová

Tereza Šlancarová

Jmenuji se Tereza Šlancarová a jsem dvacetiletá studentka Univerzity Karlovy. Ke zdravému životnímu stylu jsem se dostala přibližně před 5 lety, kdy jsem začala pravidelně cvičit, a také vymýšlet své první recepty. Proto jsem si před 2 lety založila Instagram @terezas_diary a následně i blog www.terezasdiary.com, kde své recepty & rady ohledně zdravého životního stylu sdílím i s ostatními. Zároveň jsem veganka, a proto se snažím ukázat, že zdravá veganská jídla mohou být chutná a že se dají vymyslet opravdu zajímavé recepty! Kromě vymýšlení receptů, vaření, focení a psaní článků zbožňuji také sport - pravidelně chodím do posilovny, jsem certifikovaný instruktor jógy a minulý rok jsem běžela půlmaraton. Ve volném čase se zajímám o filosofii, ráda čtu nebo poslouchám podcasty o zdravém životním stylu a veganství.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...