Ořechové krémy

Ořechové krémy

Proč ořechové krémy zařadit do jídelníčku

Tuky můžeme rozdělit do tří skupin - nasycené mastné kyseliny, transmastné kyseliny a nenasycené mastné kyseliny. Nasycené mastné kyseliny najdeme například v tučných mléčných výrobcích nebo v uzeninách a právě tyto tuky označujeme jako ,,špatné”, jelikož mají negativní vliv na hladinu cholesterolu a zvyšují riziko obezity. Tzv. transmastné kyseliny by se v našem jídelníčku neměly vyskytovat takřka vůbec, jelikož způsobují kardiovaskulární onemocnění a mohou mít podíl na rozvoji diabetu druhého typu (nejčastěji se s nimi setkáme v instantních směsích nebo v sušenkách). Posledním typem jsou nenasycené mastné kyseliny, tedy ,,zdravé tuky”. Nenasycené mastné kyseliny podporují činnost srdce, pomáhají jako prevence proti poškození kloubů & chrupavek, jsou nezbytné pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích a také zlepšují kvalitu vlasů, kůže nebo pleti. A kde tyto zdravé tuky najdeme? No přeci v oříškách! Právě oříšky jsou na nenasycené mastné kyseliny opravdu bohaté, avšak zdaleka to není jejich jediná výhoda. Dále jsou také skvělým zdrojem vlákniny, hořčíku, vitaminu E nebo rostlinných bílkovin, a proto by rozhodně měly být součástí zdravého a vyváženého jídelníčku.

Jaké ořechové krémy vybrat

Arašídový krém

Arašídový krém je nejlevnější a pravděpodobně nejznámější zástupce ořechových krémů. Má příjemně sladkou chuť i vůni, jemnou konzistenci, a přitom se nejedná o žádnou neřest – dokonce je bohatým zdrojem rostlinných bílkovin (obsahuje až 25 g/ 100 g)! Jeho využití je navíc opravdu široké, jelikož se dá použít na ovesnou kaši, do omáček i do sladkých dezertů místo vajíčka.

Kešu krém

Kešu krém je můj osobní favorit! Má vyšší obsah sacharidů, takže je opravdu sladký a skvěle poslouží jako zdravá alternativa nezdravých sladkostí. Díky svému nutričnímu složení má také blahodárné účinky na náš metabolismus, podporuje mozkové funkce a pomáhá při spalování tělesného tuku.

Mandlový krém

Mandlový krém je neodolatelně krémový, hutnější a mohli bychom ho označit za nejzdravější ze všech krémů. Obsahuje vyvážené množství bílkovin, optimální poměr polynenasycených mastných kyselin a nízké množství nasycených mastných kyselin. Mandle navíc obsahují více vápníku, než kravské mléko a také jsou významným zdrojem vitaminů E, B1 a B3.

Pistáciový krém

Pistáciový krém je sice o něco dražší, avšak opravdu stojí za to! Konzistence je krémová, chuť je hodně výrazná a využití široké - máslo se hodí jak do sladkých, tak i do slaných jídel, která skvěle ozvláštní. V našem jídelníčku by se ovšem mělo vyskytovat především kvůli svým zdravotním benefitům - pistácie jsou totiž oříšky, které mají tak vysoký obsah železa, že se vyrovnají čočce. Navíc mají čtyřikrát méně kalorií, než jiné oříšky, a proto se v rozumném množství hodí i do redukčních diet.

Jak ořechové krémy využít

ARAŠÍDOVÝ KRÉM -  Snickers zmrzlina

KEŠU KRÉMDatle v čokoládě plněné kešu krémem

MANDLOVÝ KRÉM - Čokoládové vegan cookies

PISTÁCIOVÝ KRÉMPistáciové wafle

Čím se liší ořechový krém od ořechové pomazánky

U některých výrobků můžete narazit také na označení ořechová pomazánka. V čem se liší od ořechového krému? Zatímco ořechové krémy by zpravidla měly obsahovat pouze rozemleté ořechy, tzv. ořechové pomazánky obsahují ještě další přidané ingredience, jako například sladidla. Stále ale obsahují méně cukru (https://natu.cz/?fc=module&module=prestablog&controller=blog&id=290), než například Nutella a jsou tedy zdravější alternativou, avšak v našem jídelníčku by se měly vyskytovat zřídka.

Čemu se pří výběru ořechového krému vyhnout

Jak bylo zmíněno výše, ořechové krémy by měly být vyrobené pouze z ořechů, avšak bohužel tomu tak nebývá vždy. Ve skutečnosti se ořechové krémy kolikrát tváří jako zdravé, a přitom jsou plné přidaného cukru, oleje či dalších nezdravých látek. Příkladem může být mandlové máslo od značky MaraNatha. Kromě mandlí obsahuje ještě třtinový cukr, palmový a řepkový olej či odtučněné sušené mléko, a přitom ho najdete v oddělení se zdravou výživou. Proto při výběru krémů vždy raději čtěte složení a ujistěte se, že neobsahují žádné další nežádoucí látky.

                                                                                        "love nature, love yourself"     

ZDROJE: 

BRAZIER, Brendan. Vegan v kondici: průvodce rostlinnou výživou pro optimální výkony ve sportu i v životě. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3400-5.

JUREK, Scott a Steve FRIEDMAN. Jez a běhej: moje nečekaná cesta k úspěchu na ultramaratonu. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2871-4.

https://aktin.cz/3266-arasidove-kesu-nebo-mandlove

https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-zdravi/Trans-mastne-kyseliny-ve-strave---jak-je-poznat__s10012x10078.html

Tereza Šlancarová

Tereza Šlancarová

Jmenuji se Tereza Šlancarová a jsem dvacetiletá studentka Univerzity Karlovy. Ke zdravému životnímu stylu jsem se dostala přibližně před 5 lety, kdy jsem začala pravidelně cvičit, a také vymýšlet své první recepty. Proto jsem si před 2 lety založila Instagram @terezas_diary a následně i blog www.terezasdiary.com, kde své recepty & rady ohledně zdravého životního stylu sdílím i s ostatními. Zároveň jsem veganka, a proto se snažím ukázat, že zdravá veganská jídla mohou být chutná a že se dají vymyslet opravdu zajímavé recepty! Kromě vymýšlení receptů, vaření, focení a psaní článků zbožňuji také sport - pravidelně chodím do posilovny, jsem certifikovaný instruktor jógy a minulý rok jsem běžela půlmaraton. Ve volném čase se zajímám o filosofii, ráda čtu nebo poslouchám podcasty o zdravém životním stylu a veganství.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...