• Natu.cz
  • >
  • Blog
  • >
  • Makrobiotika – cesta k harmonii člověka

Makrobiotika – cesta k harmonii člověka

Makrobiotika – cesta k harmonii člověka

Představujeme Vám makrobiotiku, která jako jediný stravovací systém bere ohled na Vaši osobní situaci – pohlaví, věk, fyzickou a psychickou zátěž, roční období, biorytmy, zdravotní stav, čím se živili Vaši rodiče, v jakém zeměpisném pásmu žijete, počasí a jak se cítíte.

Makrobiotika umí vyhovět Vaší vrozené konstituci a aktuální kondici.

Dbá na energetickou vyrovnanost stravy, jídelníček můžete snadno přizpůsobit svým potřebám. Je založená především na obilí, luštěninách a zelenině z našeho časového pásma, dále místní ovoce, ořechy a případně ryby. Součástí jsou i mořské řasy jako zásadně očistný prostředek (vážou na sebe těžké kovy, čistí střeva jako kartáč) a jsou zdrojem velkého množství minerálů. V naší moderní době jen těžko dosáhneme „ideálních přírodních podmínek pro život“, navíc ve městech. Je tedy důležité si uvědomit, kde jsme, kam směřujeme a kam chceme dojít.

Představte si, že se nacházíte v této situaci:

„Nemám vůbec žádné podmínky pro přirozené stravování (zahrádku, vypěstované vlastní produkty, znalosti a zkušenosti) a přesto chci něco změnit a chci udělat něco pro své zdraví. Chci se cítit a vypadat lépe.“

Co tedy dál?

Pro začátek Vás uklidníme. Na první pohled může makrobiotika působit jako složitý systém plný striktních zákazů, dogmat, příkazů, nebo můžete získat dojem, že se jedná o tvrdou dietu, a v neposlední řadě o hluboké pochopení vesmíru. Kdepak! My Vám ukážeme její podstatu, ve které jde hlavně o porozumění svému tělu, svým potřebám a pochopení souvislostí a principu energií v nás. Příroda je plná energie a je součástí všech jejích produktů. Tuto energii přijímáme v potravě a pokud pochopíme, jak funguje, můžeme ji chytře využít ve prospěch náš i našich blízkých.




V čem tedy spočívá podstata?

1)      Místní a sezónní potravinyOBILOVINY, LUŠTĚNINY, ZELENINA, OVOCE, OŘECHY.
V jakém množství, poměru, složení a jakou formu úpravy byste měli pro sebe zvolit, závisí na již zmíněné osobní situaci. Např. zjistíme, že:
  • v zimě se konzumuje více tepelně upravených jídel;
  • v létě více syrových;
  • při větší fyzické zátěži zvládneme větší množství potravy než při psychicky náročné práci.
Přirozeně následujeme cykly přírody:
  • na podzim dýně;
  • v zimě zelí;
  • na jaře zelené jarní lístky;
  • v létě přidáme ovoce.

 


2)      Co nejpřirozenější úpravu pokrmů– bez chemikálií, bez změny struktury (mikrovlnná trouba), bez rafinace atd. Pokrmy je nejlepší vařit/dusit/blanšírovat/péct na ohni. Dále je důležité konzumovat potraviny kvašené, např. kyselé zelí, které se dříve hojně připravovalo v domácnostech a jedlo ve velkém množství.

 
3)      Vhodná kombinace jednotlivých surovin – dnes už jsou některé kombinace vědecky zdůvodněny jako nevhodné, např. obiloviny v kombinaci s ovocem, jako chléb s džemem nebo vločky s ovocem.  Tato kombinace způsobuje kvašení a nadýmání, stejně tak, jako velká dávka luštěnin. Naučíte se také kombinovat kyselinotvorné a zásadotvorné vlastnosti pokrmů a udržovat tak jejich harmonickou rovnováhu.

 
4)      Využití energie potravin– jak energie působí na naše buňky a orgány. Zda zahřívá či ochlazuje, zda stahuje, vysušuje či naopak rozpíná a dilatuje nebo zda zavodňuje.
 
Například lze:
  • posílit výkon posilujícími potravinami jako oves, pohanka, dlouho vařená/dušená kořenová zelenina, ryby;
  • využít zelené potraviny pro uvolnění nebo pro podporu růstu a rozvoje dětí;
  • využít harmonicky bílé potraviny pro nastolení klidu (např. rýže);
  • podpořit tvorbu mléka při kojení bílou kulatou zeleninou.
Naopak:
  • přemíra masa bude zahnívat ve tlustém střevě;
  • mléko bude zahleňovat plíce a průdušky;
  • jednoduché cukry budou překyselovat krev.
Naučíte se postupně rozumět a používat principy jin/jang (uvolňující/stahující energie) a vyvarovat se tak extrémů ve stravě.
 
Ano, může to znít složitě, energie potravin možná až mysticky, ale krok za krokem Vás provedeme k porozumění a pochopení všech zákonitostí makrobiotiky. Postupem času a díky vlastní praxi přestane být makrobiotika složitým systémem a stane se individuálním přístupem plným radosti, pochopení a uspokojení. Děje se tak přirozeně a intuitivně. Nic nejde hned, dejte si čas, buďte trpěliví a uvolněte se.

Způsob makrobiotického stravování harmonicky ladí s celkovým životním stylem a život podporuje.




 

 "love nature, love yourself"

NATU

NATU

Vymýšlíme pro vás recepty, které jsou rychlé na přípravu, zdravé, skvěle zasytí a navíc v nich můžete pohodlně využít naše ingredience. Nemusíte si už lámat hlavu s tím, jak se začít zdravě stravovat, pomůžeme Vám. Stačí pár chvil a skvělé hlavní jídlo, snídaně nebo dezert je na světe. Inspirujte se s námi.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...