Od 22. 10. 2020 zůstávají prodejny NATU otevřené (Holešovice, Bystřice). Na prodejnách nadále funguje vyzvedávání objednávek z e-shopu. 

  • Natu.cz
  • >
  • Blog
  • >
  • Makrobiotika – cesta k harmonii člověka

Makrobiotika – cesta k harmonii člověka

Existuje mnoho výživových systémů jako strava racionální, dělená, dle krevních skupin, vegetariánství, veganství, vitariánství či makrobiotika. Avšak neexistuje žádný dokonalý stravovací model nebo ideální vzor zdravého životního stylu, kterým bychom se mohli všichni řídit. Každý jsme jiný, a tak vše je třeba přizpůsobit našim individuálním potřebám, touhám, možnostem a aktuální situaci.

 

Co je makrobiotika
Základní principy

 

Představujeme Vám makrobiotiku, která jako jediný stravovací systém bere ohled na Vaši osobní situaci – pohlaví, věk, fyzickou a psychickou zátěž, roční období, biorytmy, zdravotní stav, čím se živili Vaši rodiče, v jakém zeměpisném pásmu žijete, počasí a jak se cítíte.

Makrobiotika umí vyhovět Vaší vrozené konstituci a aktuální kondici.

Dbá na energetickou vyrovnanost stravy, jídelníček můžete snadno přizpůsobit svým potřebám. Je založená především na obilí, luštěninách a zelenině z našeho časového pásma, dále místní ovoce, ořechy a případně ryby. Součástí jsou i mořské řasy jako zásadně očistný prostředek (vážou na sebe těžké kovy, čistí střeva jako kartáč) a jsou zdrojem velkého množství minerálů. V naší moderní době jen těžko dosáhneme „ideálních přírodních podmínek pro život“, navíc ve městech. Je tedy důležité si uvědomit, kde jsme, kam směřujeme a kam chceme dojít.
 

Představte si, že se nacházíte v této situaci:

„Nemám vůbec žádné podmínky pro přirozené stravování (zahrádku, vypěstované vlastní produkty, znalosti a zkušenosti) a přesto chci něco změnit a chci udělat něco pro své zdraví. Chci se cítit a vypadat lépe.“
 

Co tedy dál?

Pro začátek Vás uklidníme. Na první pohled může makrobiotika působit jako složitý systém plný striktních zákazů, dogmat, příkazů, nebo můžete získat dojem, že se jedná o tvrdou dietu, a v neposlední řadě o hluboké pochopení vesmíru. Kdepak! My Vám ukážeme její podstatu, ve které jde hlavně o porozumění svému tělu, svým potřebám a pochopení souvislostí a principu energií v nás. Příroda je plná energie a je součástí všech jejích produktů. Tuto energii přijímáme v potravě a pokud pochopíme, jak funguje, můžeme ji chytře využít ve prospěch náš i našich blízkých.

 

V čem tedy spočívá podstata?

1)      Místní a sezónní potraviny – OBILOVINY, LUŠTĚNINY, ZELENINA, OVOCE, OŘECHY.

V jakém množství, poměru, složení a jakou formu úpravy byste měli pro sebe zvolit, závisí na již zmíněné osobní situaci. Např. zjistíme, že:

  • v zimě se konzumuje více tepelně upravených jídel;
  • v létě více syrových;
  • při větší fyzické zátěži zvládneme větší množství potravy než při psychicky náročné práci.

Přirozeně následujeme cykly přírody:

  • na podzim dýně;
  • v zimě zelí;
  • na jaře zelené jarní lístky;
  • v létě přidáme ovoce.

2)      Co nejpřirozenější úpravu pokrmů– bez chemikálií, bez změny struktury (mikrovlnná trouba), bez rafinace atd. Pokrmy je nejlepší vařit/dusit/blanšírovat/péct na ohni. Dále je důležité konzumovat potraviny kvašené, např. kyselé zelí, které se dříve hojně připravovalo v domácnostech a jedlo ve velkém množství.
 

3)      Vhodná kombinace jednotlivých surovin – dnes už jsou některé kombinace vědecky zdůvodněny jako nevhodné, např. obiloviny v kombinaci s ovocem, jako chléb s džemem nebo vločky s ovocem.  Tato kombinace způsobuje kvašení a nadýmání, stejně tak, jako velká dávka luštěnin. Naučíte se také kombinovat kyselinotvorné a zásadotvorné vlastnosti pokrmů a udržovat tak jejich harmonickou rovnováhu.
 

4)      Využití energie potravin– jak energie působí na naše buňky a orgány. Zda zahřívá či ochlazuje, zda stahuje, vysušuje či naopak rozpíná a dilatuje nebo zda zavodňuje.

 

Například lze:

  • posílit výkon posilujícími potravinami jako oves, pohanka, dlouho vařená/dušená kořenová zelenina, ryby;
  • využít zelené potraviny pro uvolnění nebo pro podporu růstu a rozvoje dětí;
  • využít harmonicky bílé potraviny pro nastolení klidu (např. rýže);
  • podpořit tvorbu mléka při kojení bílou kulatou zeleninou.

Naopak:

  • přemíra masa bude zahnívat ve tlustém střevě;
  • mléko bude zahleňovat plíce a průdušky;
  • jednoduché cukry budou překyselovat krev.

Naučíte se postupně rozumět a používat principy jin/jang (uvolňující/stahující energie) a vyvarovat se tak extrémů ve stravě.

 

Ano, může to znít složitě, energie potravin možná až mysticky, ale krok za krokem Vás provedeme k porozumění a pochopení všech zákonitostí makrobiotiky. Postupem času a díky vlastní praxi přestane být makrobiotika složitým systémem a stane se individuálním přístupem plným radosti, pochopení a uspokojení. Děje se tak přirozeně a intuitivně. Nic nejde hned, dejte si čas, buďte trpěliví a uvolněte se.

Způsob makrobiotického stravování harmonicky ladí s celkovým životním stylem a život podporuje.

 

"love nature, love yourself"

NATU

NATU

Vymýšlíme pro vás recepty, které jsou rychlé na přípravu, zdravé, skvěle zasytí a navíc v nich můžete pohodlně využít naše ingredience. Nemusíte si už lámat hlavu s tím, jak se začít zdravě stravovat, pomůžeme Vám. Stačí pár chvil a skvělé hlavní jídlo, snídaně nebo dezert je na světe. Inspirujte se s námi.

Další recepty autora
Realizace e-shopu TAH reklamní agentura, s.r.o.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...