Dárek k nákupu nad 500 Kč - coffee shot dle vašeho výběru! Akce platí pouze 25. května.

Jsou superpotraviny opravdu super?

Superpotraviny často nejsou tolik známé, a proto jsme si pro vás připravili článek, ve kterém si je představíme! Zaměříme se konkrétně na pět superpotravin z našich kaší, a to na baobab, macu, mesquite, lucumu a chia semínka. U každé superpotraviny si řekneme, proč je vhodné ji do jídelníčku zařadit, jaké má výživové hodnoty a využití a v jaké superkaši si jí můžete vychutnat. 

 

BAOBAB

Baobab zmiňuji schválně jako první, jelikož se díky svému vysokému obsahu nutričních látek považuje za superpotravinu tisíciletí - často se využívá v léčitelství, a to jako přírodní lék na astma či na různá kožní onemocnění. Jedná se exotický africký strom, jehož plody dorůstají velikosti avokáda, jsou na povrchu tvrdé a uvnitř mají mnoho fazolovitých semen. Právě v plodech baobabu se ukrývá spousta antioxidantů, dokonce 2x víc než v goji! Zároveň je baobab skvělým zdrojem vitaminu C, a proto si v Natu zakládáme na tom, že je náš baobabový prášek tepelně nezpracovaný, díky čemuž v něm zůstávají zachované všechny důležité živiny.

Výživové hodnoty na 100 g: 266 kcal, 2,8 g B/ 39 g S/ 1,2 g T

Využití: CHIA PROTEIN SMOOTHIE S MACOU A BAOBABEM recept

 

MACA

Maca peruánská je vysokohorská rostlina, která patří mezi nejvýživnější rostliny vůbec. Roste ve výšce 3500 metrů nad mořem a je odolná vůči drsným klimatickým podmínkám, jako je mráz či naopak extrémní sucho. Dorůstá jen 15 cm, má podlouhlé listy a její plody mají tvar lusků, avšak pro nás je nejvýznamnější její kořen - právě v kořenu se totiž ukrývá nespočet výživných látek. Maca je skvělým zdrojem vitamínů A, B1, B2, B6, C a E a minerálů železa, vápníku či jódu. Dále obsahuje také mastné kyseliny, aminokyseliny a vlákninu. Právě díky tomu posiluje náš organismus, zlepšuje fyzickou kondici a napomáhá při psychickém vyčerpání. Zároveň se doporučuje na podporu plodnosti, při hormonální nerovnováze, menopauze či problémech s menstruací.

Výživové hodnoty na 100 g: 381 kcal, 11,2 g B/ 57,2 g S/ 10 g T

Využití: SNICKERS ZMRZLINA recept

 

MESQUITE

Mesquite je ze všech superpotravin pravděpodobně nejméně známý, a přitom se jedná o zázrak přírody. Roste na pouštích v Jižní a Střední Americe a dosahuje výšky až 10 metrů. Jeho lusky se řadí mezi luštěniny a vynikají vysokým obsahem výživných látek. Prášek, který se z těchto lusků získává, má neodolatelně karamelovou chuť s jemnými tóny kakaa, a proto má opravdu široké využití. Navíc je bohatý především na aminokyseliny a vlákninu, díky čemuž se pomalu tráví a napomáhá udržovat optimální hladinu cukru v krvi, takže je vhodnou superpotravinou pro sportovce, těhotné ženy, děti, seniory a osoby v rekonvalescenci.

Výživové hodnoty na 100 g: 364 kcal, 9,6 g B/ 60,8 g S/ 10,7 g T

Využití: MESQUITE low carb cake recept

 

LUCUMA

Lucuma bývá přezdívána ,,zlato Inků” a jedná se o prášek získávaný z peruánského ovoce. Strom, který toto ovoce plodí, roste ve výšce 2500 metrů a dosahuje až 15 metrů. Plody připomínají avokádo, avšak mají šťavnatou dužinu výrazně oranžové barvy a hnědá semena. Prášek má vanilkovou chuť s lehkým nádechem oříšků a je tak sladký, že se dá použít jako přírodní náhrada cukru. Kromě toho je také nutričně opravdu bohatý a je zdrojem vlákniny, sacharidů,beta-karoten, železa nebo vápníku. Díky tomu lucuma například zmírňuje příznaky únavy, posiluje imunitní a nervový systém.

Výživové hodnoty na 100 g: 353 kcal, 4,7 g B/ 80 g S/ 1 g T

Využití: SUPER POWER smoothie recept

 

CHIA SEMÍNKA

Chia semínka jsou drobná černá semínka Šalvěje hispánské. Šalvěj hispánská je rostlina, která roste v Jižní Americe a kterou využívali již bájní Aztékové - dokonce se chia semínkům přezdívá ,,poklad aztéckých běžců”! Aztékové žili v drsných podmínkách, často museli podnikat náročné výpravy a nosit zprávy přes velké vzdálenosti, a proto potřebovali výživné palivo. Právě díky chia semínkům ale vynikali perfektní fyzickou zdatností, jelikož jsou chia semínka bohatá na omega-3 nenasycené mastné kyseliny, vápník nebo vlákninu. 

Výživové hodnoty na 100 g: 375 kcal, 9,2 g B/ 56,3 g S/ 11,6 g T

Využití: POHANKOVÉ LÍVANCE S CHIA PUDINKEM recept

 

ZDROJE

OLIVER, Jamie. Superfood hravě a zdravě. Přeložil Jitka RÁKOSNÍKOVÁ. Brandýs nad Labem: MLD Publishing, 2016. ISBN 978-80-905003-8-9.

KOREN, Drees. Superpotraviny. Přeložil Veronika DOMINIAK. Praha: Rebo International, 2018. Kulinárske trendy. ISBN 978-80-255-1044-5.

http://www.zdravizperu.cz/lucuma

https://www.rehabilitace.info/vyziva-a-jidlo/baobab-a-zdravi-plny-vitaminu-c-a-antioxidantu/

 

"love nature, love yourself"       

Tereza Šlancarová

Tereza Šlancarová

Jmenuji se Tereza Šlancarová a jsem dvacetiletá studentka Univerzity Karlovy. Ke zdravému životnímu stylu jsem se dostala přibližně před 5 lety, kdy jsem začala pravidelně cvičit, a také vymýšlet své první recepty. Proto jsem si před 2 lety založila Instagram @terezas_diary a následně i blog www.terezasdiary.com, kde své recepty & rady ohledně zdravého životního stylu sdílím i s ostatními. Zároveň jsem veganka, a proto se snažím ukázat, že zdravá veganská jídla mohou být chutná a že se dají vymyslet opravdu zajímavé recepty! Kromě vymýšlení receptů, vaření, focení a psaní článků zbožňuji také sport - pravidelně chodím do posilovny, jsem certifikovaný instruktor jógy a minulý rok jsem běžela půlmaraton. Ve volném čase se zajímám o filosofii, ráda čtu nebo poslouchám podcasty o zdravém životním stylu a veganství.

Další recepty autorky

Natu svět

Realizace e-shopu TAH reklamní agentura, s.r.o.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...