JAK ZAČÍT S JÓGOU

Suroviny

Začneme tím, co ke cvičení jógy potřebujete - stačí vám totiž jen pohodlné sportovní oblečení, dostatek prostoru a jógamatka. To je hlavně teď přes léto velká výhoda, jelikož jógu můžete jednoduše cvičit i na svých cestách. Pokud vlastní jógamatku nemáte, ve většině studií vám ji půjčí. Jestli totiž s jógou úplně začínáte a nemáte vůbec žádné zkušenosti, doporučovala bych vám nejdřív zajít na skupinovou lekci, kde vám instruktor přesně vysvětlí a ukáže, co máte dělat. Vyhnete se tak nesprávnému provedení nebo dokonce ošklivému zranění. Jógových studií je v dnešní době spousta a téměř v každém větším městě se dá nějaké najít - já ze své zkušenosti můžu doporučit například Jógovnu nebo Yogame v centru Prahy. Pokud už máte základy a dáváte přednost domácí praxi, můžete cvičit podle videí na Youtube, přičemž mé oblíbené kanály jsou například Yoga Dose nebo Boho Beautiful. Podle Boho Beautiful cvičím každé ráno, jelikož mají její videa jen patnáct, maximálně dvacet minut a často jsou určená právě k rannímu nebo večernímu protažení. Podle Yoga Dose cvičím, když nemám čas na skupinovou lekci, jelikož mi jí tato videa skvěle nahradí. A jaký styl jógy vybrat?

 

Hatha jóga - je základem pro všechny styly jógy a jestli s jógou nemáte žádné zkušenosti, doporučovala bych vám začít právě s ní. Je pomalejší, nenáročná a je zaměřená především na zklidnění mysli. Pozic většinou bývá méně, provádějí se po delší časový úsek a po každé pozici následuje relaxace. Lekce navíc bývá zakončená pránájámou, tedy dechovým cvičením.

Iyengar jóga - patří také mezi jednoušší styly jógy. Není dynamická, ale naopak klidná a vyznačuje se tím, že se klade velký důraz na správné provedení jednotlivých pozic. Právě proto je vhodná jak pro začátečníky, tak pro zkušené jogíny, kteří chtějí zlepšit svojí techniku provádění pozic.

Bikram jóga - skládá se z 26 pozic hatha jógy a dvou dechových cvičení, ale přesto se pěkně zapotíte - cvičí se totiž v sále, který je vyhřátý na 42 stupňů. Díky tomu se sice zlepšuje ohebnost, ale cvičení je opravdu náročné a mnoha lidem se ze zdravotních důvodů vůbec nedoporučuje.

Ashtanga jóga - jestli s jógou začínáte, ashtangu bych vám jako první lekci nedoporučovala, jelikož se jedná o opravdu dynamické a silové cvičení. Jednotlivé pozice jsou striktně seřazeny do sérií, jsou spojené vinyasou (přechod mezi sériemi) a zapojuje se dech udždžají (jógový dech skrz hlasivkovou štěrbinu). Zároveň se většinou předpokládá, že lidé na lekci už s jógou mají nějakou zkušenost, takže se jednotlivé pozice tolik nevysvětlují.

Jivamukti jóga - je hodně oblíbená v USA odkud pochází, ale u nás se s ní tolik nesetkáte. Cvičení je sice podobně náročné, jako Ashtanga, ale velký důraz se klade na duchovno, vegetariánství a laskavost vůči ostatním bytostem. Lekce jsou také odlišné tím, že během nich hraje hlasitá hudba a také se často zpívá.

Vinyasa jóga - vinyasu jsem si schválně nechala až nakonec, jelikož je to styl, který jsem si oblíbila úplně nejvíc. Je rychlejší, dynamická a plynulá. Posiluje a protahuje svaly, má pravidelný rytmus založený na dechu, jednotlivé pozice na sebe navazují a zapojuje se při nich jógový dech udžájí.

 

Stejně jako všechno ostatní, i jóga vyžaduje praxi, proto jestli chcete vidět nějaký pokrok, je nutné praktikovat ji pravidelně. Úplně ideální je každý den a nemusíte se bát, že byste to nestíhali s prací - stačí jen deset, patnáct minut ráno nebo večer. Jak často budete chodit na skupinové lekce nebo si sami cvičit delší sestavy, záleží jen na vás. Avšak věřte mi, že až se poprvé dotknete špiček nebo až uděláte svůj první stoj na hlavě, stane se z toho závislost a láska na celý život.

                                                                                 "love nature, love yourself"     

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...