Bílkoviny nové generace

Bílkoviny nové generace

Jako obecné pravidlo platí, že největší množství bílkovin s plnohodnotným aminokyselinovým spektrem najdeme v živočišných produktech. Takové bílkoviny mají také nejvyšší biologickou hodnotu a jsou nejlépe vstřebatelné. Poslední dobou se však právem do popředí dostávají rostlinné bílkoviny, a to v nejrůznějších podobách. V mnoha ohledech jsou s živočišnými bílkovinami srovnatelné.

Velmi oblíbenou formou jsou rostlinné bílkoviny ve formě práškových suplementů, které se postupně šíří nejen mezi vegany a vegetariány.

Výhody rostlinných proteinů

  1. Za velkou výhodu se dá považovat menší množství tuků a cholesterolu, které jsou spojeny s konzumací živočišných bílkovin.

  2. Rostlinné bílkoviny obsahují více vlákniny. Jejich doba vstřebatelnosti je sice vyšší než např. u syrovátkového proteinu, ale to není vůbec na škodu. Právě naopak, není žádoucí, aby se co největší množství bílkovin vstřebalo za co nejkratší dobu. Většina lidí nemá schopnost vstřebávat bílkoviny dostatečně rychle, a nízká doba vstřebatelnosti tak může znamenat větší zátěž pro jejich játra, kde se kromě větvených aminokyselin (BCAA) metabolizují právě i bílkoviny.

  3. Rostlinné proteiny jsou hypoalergenní. Neobsahují lepek, laktózu a kromě sójového proteinu ani genetecky modifikované složky.

  4. Většina rostlinných proteinů obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin. Tyto aminokyseliny naše tělo nedokáže samo vyprodukovat a je proto nutné je přijímat z potravy.

  5. Mechanický způsob výroby rostlinných proteinů je velmi šetrný, a to bez použití chemikálií. K výrobě se používají rostlinné enzymy, které oddělují karbohydráty a aminokyseliny. Výsledkem je velmi čistá forma rostlinného proteinu.

Nevýhody rostlinných proteinů

S příchodem hrachového a rýžového proteinu na trh se jedná spíše už jen o zažitou frázi, kterou je však dobré zmínit. Přestože tyto proteiny obsahují celé aminokyselinové spektrum, mají o něco nižší biologickou hodnotu a vyšší dobu vstřebatelnosti. Pokud ale rýžový a hrachový protein smícháte, vznikne protein téměř srovnatelný se syrovátkovým, který je považován za nejlepší a nejúčinnější. Je-li řeč o plnohodnotném proteinu, má se na mysli právě takový, který obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin, což rostlinné proteiny narozdíl od těch živočišných splňují.

Kolik bílkovin?

Při určování množství přijatých bílkovin je potřeba zvážit aspekty, jako je věk, pohlaví, způsob života či tělesná kompozice. Není nutné se proto striktně řídit různými doporučeními, která se velmi rozcházejí. Pokud nejste vrcholoví sportovci, není třeba každé jídlo před konzumací vážit a krkolomně vypočítávat obsah bílkovin. Přesto je dobré mít určité povědomí o skladbě jídelníčku a hlídat si množství bílkovin tak, aby tvořily aspoň 20–30% příjmu, v závislosti na zmíněných aspektech. Stačí do jídelníčku zařadit luštěniny a obiloviny bohaté na bílkoviny (quinoa, pohanka, jáhly) a samozřejmě velké množství listové zeleniny. Při zvýšené potřebě bílkovin je dobré sáhnout po suplementech v podobě kvalitních proteinových prášků, a bílkoviny v rozumných dávkách doplňovat.

Co s proteinovými prášky?

Z prášků si můžete jednoduše připravit proteinový drink. Vše, co k tomu budete potřebovat je shaker se sítkem a návod na obalu. Předpřipravené proteinové směsi s obsahem barviv a zvýrazňovačů chuti vám navíc budou velmi chutnat. Rostlinné proteiny je lepší smíchat se smoothie nebo s práškem z lyofilizovaného ovoce.

TIP na lahodné malinové smoothie:

  • 5 g rýžového proteinu + 5 g hrachového proteinu + 5 g konopného proteinu

  • 5 g lyofilizovaných malin

  • 2 g xylitolu (březový cukr)

  • 0,5 g guaranové gumy

Všechny ingredience smíchejte dohromady v shakeru se 150–200 ml vody a získáte lahodné smoothie plné vlákniny, vitamínů a minerálů, s nízkým obsahem tuku a celým aminokyselinovým spektrem.

Mandlový protein se skvěle hodí na přípravu proteinových lívanců! Dá se s ním experimentovat i při pečení.  

Zdravý rozum na prvním místě!

Základem všeho je kvalitní a vyvážený jídelníček, který je potřeba sestavit individuálně. Správný jídelníček by měl obsahovat všechny složky potravy (sacharidy, bílkoviny a tuky) v optimálním harmonickém poměru s přihlédnutím k životnímu stylu. Přebytek sacharidů a tuků tělo ukládá jako zásobní energii, a pokud se nevyužije, přemění se na tuk. Bílkoviny však takto nefungují. Jejich příjem by měl být rovnoměrně zastoupený v každém jídle, abychom jich měly vždy dostatek pro správné fungování našeho těla. Pokud tedy aktivně nesportujete, nedoporučujeme konzumovat vysoké množství bílkovin ve formě suplementů.

Esoterie na závěr

Každá složka potravy, včetně všech mikroživin, hraje v našem těle určitou roli. Na fyzické úrovni jsme si roli bílkovin již vysvětlili. Na úrovni spirituální zastupují bílkoviny štěstí. To však neznamená, že čím více bílkovin konzumujeme, tím více budeme šťastní. Štěstí je všude kolem nás a budeme-li věnovat příliš mnoho pozornosti příjmu bílkovin, je dost možné, že nám to opravdové štěstí proteče mezi prsty.

                                                                                              "love nature, love yourself"

NATU

NATU

Vymýšlíme pro vás recepty, které jsou rychlé na přípravu, zdravé, skvěle zasytí a navíc v nich můžete pohodlně využít naše ingredience. Nemusíte si už lámat hlavu s tím, jak se začít zdravě stravovat, pomůžeme Vám. Stačí pár chvil a skvělé hlavní jídlo, snídaně nebo dezert je na světe. Inspirujte se s námi.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...