Napsáno 07.01.2021

Co se dozvíte?

Snídat či nesnídat? V oblasti výživy často narážíme na odlišné názory od výživových expertů, ale co se týče snídaně u dětí, tak dochází většinou ke vzácné shodě. Jak by taková vyvážená snídaně pro děti měla vypadat? Jak ji seskládat, aby byly zastoupené důležité živiny, člověk ji měl za chvíli hotovou, dětem chutnala a dodala tělu potřebnou energii? Pojďme se na to společně mrknout a inspirovat se rychlými a zdravými tipy na snídani.

Suroviny

Produkt Dostupnost Cena Množství (ks)
Vlašské ořechy 200g Vlašské ořechy 200g Kód: 02.01.0027 Počet hvězdiček je 5 z 5 Vlašský ořech je plod ořešáku královského, který je geograficky rozšířen po celém světě. Má specifickou příjemně nahořklou chuť. Jedná se o… Skladem 89 Kč 
Mandle natural 100g Mandle natural 100g Kód: 02.01.0011 Počet hvězdiček je 0 z 5 Mandle jsou plodem mandloně obecné. Mají jemnou sladkou chuť a jsou zdrojem bílkovin a vlákniny. Mandle natural obsahují hnědou slupku,… Skladem 49 Kč 

Ráno dělá den. A když se spojí s lahodnou snídaní, je start dne ještě hezčí.  Někdo naopak snídat nemusí a má jako první jídlo třeba až oběd a vyhovuje mu metoda přerušovaných půstů či nízkosacharidové stravování. Vše je otázkou správného rozložení živin během dne a znalosti svého metabolismu a těla, každý to máme jinak a poslouchat svoje tělo je to nejlepší.

Jak je to ale u dětí? Nutriční specialisté se shodují, že snídaně ano. Děti mají obecně velký energetický výdej během dne a vyvážená snídaně celý tento den nastartuje. Obzvlášť pokud děti chodí do školy, je vhodné tělu dodat patřičnou energii a živiny. Když jdeme dětem příkladem a snídáme společně s nimi, učíme je tento návyk a dáváme šanci tomu, že děti budou naučené na kvalitní stravu a nekoupí si k snídaní rohlíky nebo na svačinu pytlík chipsů, což je další benefit snídaní.

Jak by taková zdravá snídaně měla vypadat? První faktor je, zda zvolíme snídani ve sladké či ve slané variantě. Tady je vhodné přihlédnout k tomu, jaký jídelníček má dítě v průběhu celého dne. Snídaně, oběd, večeře jsou základ a u dětí máme většinou ještě 2 menší svačinky. Pokud jsou svačinky ve sladké variantě, například jogurt s ořechy a ovoce, snídaně by měla být spíše slaná. 

Sladká chuť je pro člověka přirozená, už mateřské mléko je sladké, takže není potřeba se sladkým snídaním úplně vyhýbat, ale je sladká a sladká. Například jogurt s ovocem nebo kupovaný slazený ovocný jogurt, to je velký rozdíl zejména díky obsahu často přítomného glukózo-fruktózového sirupu, který dnes najdeme téměř ve všech sladkostech a různých slazených nápojích. Fruktóza se metabolizuje v játrech, je to její specifikum, protože nepotřebuje inzulin, který by ji převáděl do buněk za zisku energie, jak je tomu u glukózy. A při nadměrném množství fruktózy se v játrech namísto rozložení na energii snadno ukládá v podobě tuků. 

Fruktózu najdeme rovněž v ovoci, ale zde se vyskytuje společně s vlákninou, vitamíny a antioxidanty, které pomáhají neutralizovat škodlivé látky. Pokud kaši či jogurt ozdobíme ovocem – ideální jsou jahody, bobulovité ovoce (maliny, borůvky apod.), které mají nižší glykemický index, tak nám tolik nestoupne hladina krevního cukru, jako když si dáme třeba hroznové víno. Dále je skvělou volbou sezónní a lokální ovoce, které je našemu tělu přirozené. Teď v zimě můžeme přidat lyofylizované ovoce, které je mrazem sušené a díky tomu je z něj odstraněna z ovoce voda a zároveň si zanechá původní nutriční vlastnosti jako jsou vitamíny, antioxidanty atd. Má skvělou chuť, vůni a křupavou konzistenci. 

U snídaně, ale i oběda či večeře se řídíme jednoduchým pravidlem. V jídle by měly být zastoupeny všechny základní makroživiny, čili sacharidy, bílkoviny a tuky a ideálně vše v kombinaci s vlákninou, která nám pomáhá čistit střeva, zasytí nás a celkově zlepšuje trávicí systém, najdeme ji v ovoci, zelenině, ořechách, semínkách, obilovinách apod.

Dominantní roli hrají sacharidy, které by měly tvořit zhruba polovinu jídla. Pokud budeme volit sladkou snídani, skvělým základem jsou ovesné vločky, které jsou zároveň cenným zdrojem vlákniny, ale i bílkovin a vitamínů. Pokud chceme zvolit bezlepkovou variantu (ideálně alespoň 1x denně je vhodně zařadit bezlepkovou potravinu jako základ jídla) můžeme volit pohankové vločky či jáhly. Pokud chceme vyzkoušet něco novějšího, můžeme si udělat kaši z quinoi nebo amarantu. 

Druhou klíčovou složkou jsou bílkoviny, které nás zasytí, pomáhají tvořit svalovou hmotu, vlasy, nehty. V případě kaše bílkoviny pokryjeme díky mléku, které můžeme použít i v rostlinné formě a samozřejmě jsou bílkoviny i v obilovinách. Dále můžeme použít jogurt nebo tvaroh. A aby jídlo bylo kompletně vyvážené a zasytilo nás, zařadíme tuky, kterých by mělo být nejméně z přítomných makroživin, jelikož mají největší kalorickou hodnotu, ale pro tělo jsou nepostradatelné, jelikož nám pomáhají například rozpouštět v těle vitamíny A, D, E, K, jsou zásobárnou energie a chrání orgány. 

Skvělou volbou jsou například mandle, vlašské ořechy, lněné semínko, chia semínka, mák, které obsahují i celou řadu minerálních látek a vitamínů či omega 3 mastné kyseliny, které nám často ve stravě chybí a jsou důležité pro správnou činnost mozku. Volíme malou hrst nebo 1 polévkovou lžíci. Pokud chceme dětem snídani vylepšit chuťově i vizuálně, můžeme kaši či jogurt ozdobit místo ořechů či semínek ořechovými krémy, například kešu s jahodami či kokosovými chipsy. A když kaši podáváme z kokosových misek ve tvaru srdce, děti to milují. 

Pokud budeme volit slanou snídani, základem bude opět sacharid, můžeme upéct bezlepkové pohankové placky nebo volíme kvalitní pečivo. Vhodný je chléb z kvásku. K němu přidáme bílkovinu (sýr, šunka nebo pomazánky – avokádová, vaječná, hummus apod), a tuk je obsažen v mléčných výrobcích nebo namažeme máslem. Zelenina by měla tvořit zhruba polovinu talíře. Když ze zeleniny vytvoříme třeba obličej na obložený chléb nebo vykrájíme oblíbené tvary vedle na talíř, děti se do snídaně určitě pustí s chutí.

Jaká je Vaše oblíbená snídaně? Příště se podíváme na konkrétní tipy na snídaně a svačinky 😊

"love nature, love yourself"

Lucie Slavíková

Jmenuji se Lůca a jsem maminka dvou úžasných dětí, milovník dobrého jídla, vášnivá kuchařka, respektive pekařka :-) Miluji přírodu, nejraději v kombinaci se sportem (kolo, koloběžka, běh). Ráda inspiruji ženy, aby zase našly sebelásku a cítily se dobře ve svém těle. Zdravý životní styl pro mne neznamená hladovět a držet drastické diety, ale s láskou pečovat o naše tělo, dodávat mu kvalitní potraviny, udržovat pozitivní mysl a pečovat o tělo i zvnějšku. Motorem jsou pro mě moje děti. Když byl syn malý měl silnou reakci po očkování a trpěl poté různými nemocemi a potravinovými alergiemi. Díky úpravě stravy může dnes jíst vše a imunitu má skvělou. Jídlo je lék :-)

Více článků autora