Doražte za námi o víkendu do Plzně! První ročník Vegan food festivalu, na který si přivezeme naší novinku - Arašídový krém s čokoládou.

Když zapomínáme na mozek

V těchto dnech je v plném proudu tzv. Týden mozku a to je ten nejlepší čas se zastavit a mozek trochu probádat.

Svět běží kolem nás někdy příliš rychle. Nejsme schopni zachytit jednotlivé dílky událostí a jen překračujeme z jednoho dne do druhého ve sprintu, který nás okrádá o klíčové detaily. Občas si pak posteskneme, že to tedy letí a letíme dál. Kromě toho, že důležité okamžiky nestihneme naplno prožít, říkáme si o zdravotní komplikace. V současném světě registrujeme rychlý nárůst neurodegenerativních onemocnění, jakými jsou Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba a další. 

Tato onemocnění mohou mít počátek již desítky let před svým propuknutím. Nejčastěji postihují lidi ve věku od padesáti let s tím, že čím starší, tím větší riziko.

Představme si několik změn v životním stylu, které nás mohou před těmito budoucími problémy ochránit, ale především nám moc dobře poslouží už dnes.

Jsou to pohyb, strava, spánek, chronický stres, látky pro mozek

1. Pohyb

Kam běžíš? Tahle otázka má kromě praktického popisu i význam symbolický. Výzkumy potvrzují, že pohyb řadíme k nejdůležitějším vlivům na neurodegenerativní onemocnění. Nemusíme připomínat, že nepomáháme jen našemu mozku, ale celé tělo díky pohybu sílí, stejně jako naše nálada. Pohybem utečete úzkostem a depresím.

Oblast pohybu můžeme uzavřít tím, že si nyní můžete zaběhnout pro přírodní potraviny do naší nové prodejny, bistra nebo showroomu - někdy je fajn zvážit, jestli není lepší udělat si k nám příjemnou procházku třeba po nábřeží.

2. Strava

A to už jsme u přírodních potravin, ve kterých jsme doma u nás v NATU. Každý si může zvolit svoji vlastní cestu stravování a je skutečný rozdíl v tom, co mozku prospívá a co nikoli. Známou zásadou a naší NATU mantrou je zrušení zpracovaných potravin a cukrů v našem jídelníčku. Na místo toho doporučujeme bobuloviny plné flavonoidů, které pomáhají prokrvit mozek. Skvělá je zelenina a kvalitní tuky z ryb a ořechů.

3. Spánek

Zaspali jste důležitou schůzku? Není to nic příjemného, ale možná jste pro svůj mozek udělali víc, než kdybyste ve stresu nemohli usnout a převalovali se celou noc až do té schůzky. Jistě, že mluvíme v nadsázce, ale tou jen ukazujeme na to, jak důležitý je spánek pro náš zdravý rozvoj.

V hlubokých fázích spánku se odstraňují nahromaděné beta plaky, které jsou asociovány s demencí. 

Jako vždy není za rozhozeným spánkem, který lze téměř označit za symbol dnešní doby, nic složitého. Dá se říci, že jsme se nabourali do přirozených biologických hodin a neumíme je opravit. Základní rytmus života nefunguje. Čas na jídlo máme vlastně po celý den. S večerem nejsme automaticky vystaveni tmě, ale jen dalšímu umělému světlu. Kávu si nedokážeme odepřít v jakoukoli hodinu, i když po 16. hodině odpolední bychom už neměli s kofeinem mít nic společného.

Ve večerních hodinách by mohl naopak být dobrým pomocníkem jiný nápoj a to ashwagandha rozmíchaná třeba v mandlovém nebo ovesném mléce s medem a skořicí. Podpoří stav relaxace a spánek nebudete muset vyhlížet dlouhé minuty nebo dokonce hodiny. Zkusit můžete i jinou ajurvédskou bylinku brahmi.

4. Chronický stres

Tahle běžná součást našeho života je nepříjemná už sama o sobě v době, kdy ji prožíváme. Přesto se od stresu jen těžko odpoutáváme. To neznamená, že se máme vzdávat vzrušujících momentů a okamžiků, které nás zajímají, motivují a jitří naši pozornost. Problém nastává v okamžiku, kdy jsme vnějšími okolnostmi pohlceni natolik, že se s nimi ztotožňujeme. Až lze říci, že se těmito vnějšími jevy sami stáváme. Když se necháme stresem pohltit dlouhodobě, dochází k jeho proměně do chronického stresu, a to už jsme u zárodku neurodegenerativních onemocnění a dalších nebezpečných chorob.

Jistě, že lze namítnout, to se lehce řekne, ale jak na to. Doporučujeme především vydat se na cestu, která nás od stresu odvede. Pár minut meditace denně, psaní deníku a krátká zastavení během dne, kdy si uvědomíme své tělo a okolní svět s odstupem, to jsou některé docela snadné kroky, které nás posunou k větší lehkosti života. Když k tomu ještě obohatíte vaše jídlo 3x denně o lžičku prášku maca, kterou pro její působení na duševní rovnováhu používali peruánští indiáni, bude vaše mysl ještě o něco odolnější. 

5. Látky pro mozek

Dnes už je zřejmé, že některé látky mají na mozek blahodárný vliv. Nechrání nás jen před neurodegenerativními nemocemi, ale moc dobře prospívají celému organismu, který zároveň chrání.

Ze zeleného čaje (například Matcha) získáme EGCG, DHA načerpáme v rybích tucích, theofylin z kešu oříšků a vitamín E a B dodají pekanové a vlašské ořechy.

Určitě jste slyšeli o paměťovém přírodním dopingu. A to už jsme zase u nás doma v NATU, protože zmiňované flavonoidy najdeme v superpotravinách, které si právě kvůli nim své super označení vysloužily.

Mezi těmito hvězdami superpotravinové ošatky najdeme například kakaové boby. Ano kakao a hořká čokoláda mají těchto látek nejvíc. Vynikajícími pomocníky jsou také další super hrdinové. 

Doporučujeme:
Camu Camu BIO prášek 80g 
Acerola prášek BIO 60g 
Guarana BIO prášek 80g 

"love nature, love yourself"

Ivana Česnek Marcinová

Ivana Česnek Marcinová

Jmenuju se Ivana Česnek Marcinová. To prostřední jméno mám jen pár posledních let, po manželovi, a myslím, že se ke mně hodí čím dál víc. Nebo vás napadá nějaká lepší lokální superpotravina? Hodně lidí mě zná ale spíš pod nickem IM Cyber - jsem DJka. Byla to právě hudba, která mě naučila, jak důležité je žít v rovnováze. A tak jsem mezi party víkendy psala, četla, studovala, hledala cesty, jak nejlépe pečovat o své tělo a mysl. Párkrát jsem musela pořádně spadnout na pusu, ale právě tyhle lekce člověka nakonec nejvíc obohatí. Cestování po světě mě zase naučilo vidět krásu v různorodosti kultur a moudrost přírody. Že není žádné my a ostatní, že je jedna planeta, kde je vše propojené, všechno se vším souvisí. O ekologických a environmentálních tématech a udržitelnosti teď ostatně píšu nejraději (např. do novin What). A v souladu se všemi těmi dobrými hodnotami, kterých jsem se kdy dotkla, se snažím každý den vstávat i chodit spát.

Další recepty autora
Realizace e-shopu TAH reklamní agentura, s.r.o.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...