• Natu.cz
  • >
  • Blog
  • >
  • JAK JEDNODUŠE ZVÝŠIT MNOŽSTVÍ BÍLKOVIN V KAŽDÉM JÍDLE

JAK JEDNODUŠE ZVÝŠIT MNOŽSTVÍ BÍLKOVIN V KAŽDÉM JÍDLE

Nejdříve si ve stručnosti řekneme, co to jsou vlastně bílkoviny. Bílkoviny (neboli proteiny) jsou polymery složené z aminokyselin. Podle množství a poměru aminokyselin bílkoviny dělíme na plnohodnotné (živočišné) a neplnohodnotné (rostlinné). Nedostatek bílkovin je velmi nežádoucí – jak se mu vyhnout? Připravili jsme si pro vás pár tipů, jak jednoduše zvýšit množství bílkovin v každém jídle!

SNÍDANĚ

Jak už jsme zmiňovali v minulém článku, na podzim je ideální snídaní kaše. Následně si na uvařenou kaši můžete přidat některý z našich ořechových krémů, vyšším obsahem bílkovin vynikají především:

  • Arašídový krém (24 g B/ 100 g)

Arašídový krém je nejlevnější a pravděpodobně nejznámější zástupce ořechových krémů. Má příjemně sladkou chuť i vůni, jemnou konzistenci, a přitom se nejedná o žádnou neřest. Jeho využití je navíc opravdu široké, jelikož se dá použít na zmiňovanou kaši nebo také do omáček či do sladkých dezertů místo vajíčka Jak při pečení nahradit vajíčko

  • Mandlový krém (21 g B/ 100 g)

Mandlový krém má lahodnou chuť, hutnější konzistenci a mohli bychom ho označit za nejzdravější ze všech krémů. Kromě vyššího množství bílkovin totiž obsahuje také optimální poměr polynenasycených mastných kyselin a nízké množství nasycených mastných kyselin. Mandle navíc obsahují více vápníku, než kravské mléko a také jsou významným zdrojem vitaminů E, B1 a B3.

  • Pistáciový krém (21 g B/ 100 g)

Pistáciový krém má krémovou konzistenci, výraznou chuť a široké využití - hodí se jak do sladkých, tak i do slaných jídel, která skvěle ozvláštní. V našem jídelníčku by se ovšem měl vyskytovat především kvůli svým zdravotním benefitům. Pistácie jsou totiž oříšky, které mají tak vysoký obsah železa, že se vyrovnají čočce! Navíc mají čtyřikrát méně kalorií než jiné oříšky, a proto se v rozumném množství hodí i do redukčních diet.

Pokud preferujete spíše něco křupavého, můžete si kaši posypat semínky. Mezi ty s vyšším obsahem bílkovin patří:

  • Konopná semínka (31 g B/100 g)

Konopná semínka představují jednu z nejzdravějších potravin světa, jelikož se pyšní kompletním aminokyselinovým spektrem. Loupaná semínka konopí mají široké využití v kuchyni a proti neloupaným se nemusí předem namáčet a jsou lépe stravitelná.

  • Chia semínka (16 g B/ 100 g)

Chia jsou drobná semínka Šalvěje hispánské pocházející z horských oblastí Střední Ameriky. Díky vyššímu obsahu bílkovin a vlákniny jsou vhodné nejen pro sportovce, kteří díky unikátnímu nutričnímu složení chia semínek mohou podávat lepší výkony. Již bájní Aztékové si byli vědomi jejich účinků, a proto je zařazovali pravidelně do svého jídelníčku. Chia semínka mají lehce oříškovou chuť a po namočení vytváří gelovou konzistenci, takže v mnoha receptech poslouží jako náhrada vajec - článek

OBĚD/ VEČEŘE

Polévka, curry, dhal...podzim je ideální doba na to, zakomponovat do jídelníčku více luštěnin! Bílkoviny luštěnin pomáhají regulovat hladinu cukru, vody a další prvky metabolismu. Pomáhají udržovat optimální sexuální aktivitu, růst a vývoj těla včetně mozku. Kromě toho jsou luštěniny bohaté na vápník, železo a některé vitamíny skupiny B. Naklíčené luštěniny jsou skvělým zdrojem vitamínu C a enzymů.

  • Červená čočka (25 g B/ 100 g)

Naše červená čočka je produkt ekologického zemědělství. Má nízký obsah tuku, tudíž je vhodná při hubnutí, pro fyzicky aktivní lidi i pro těhotné a kojící maminky. Nenadýmá, má velmi dobrou stravitelnost, a navíc i široké využití - je vhodná jako příloha, do polévek, do salátů, do zeleninových karbanátků a díky své konzistenci se používá pro zahuštění pokrmů.

Dále jste si mohli všimnout, že jsme do naší nabídky nově zařadili luštěninové těstoviny. Zatímco klasické těstoviny mívají okolo 10 g bílkovin/ 100 g, naše luštěninové mají dvakrát víc. A chuťově téměř nepoznáte rozdíl! Přesvědčte se sami, vybrat si můžete z mnoha druhů: Penne z červené čočky, Penne ze zeleného hrachu, Conchigliez cizrny či Fusilli z luštěnin. Všechny druhy se ovšem vyznačují tím, že jsou bez lepku, vhodné pro vegany a v kvalitě bio.

SVAČINY

Pokud rádi mlsáte, vyměňte tyčinky plné přidaného cukru za tyčinky plné bílkovin. Naše proteinové flapjacky od britské značky Creative Nature obsahují 20 g bílkovin/ 100 g a navíc jsou bez lepku, bez laktózy, bez přidaného cukru & vegan friendly. Můžete si vybrat ze 3 příchutí: slaný karamel, jablečný koláč a kakao s pomerančem. A pokud preferujete spíše slané svačiny, vyzkoušejte náš Fit Mix SEMÍNKA. Jedná se o směs konopných semínek, dýňových semínek, slunečnicových semínek a piniových oříšků, která obsahuje 25 g bílkovin na 100 g.

Tereza Šlancarová

Tereza Šlancarová

Jmenuji se Tereza Šlancarová a jsem dvacetiletá studentka Univerzity Karlovy. Ke zdravému životnímu stylu jsem se dostala přibližně před 5 lety, kdy jsem začala pravidelně cvičit, a také vymýšlet své první recepty. Proto jsem si před 2 lety založila Instagram @terezas_diary a následně i blog www.terezasdiary.com, kde své recepty & rady ohledně zdravého životního stylu sdílím i s ostatními. Zároveň jsem veganka, a proto se snažím ukázat, že zdravá veganská jídla mohou být chutná a že se dají vymyslet opravdu zajímavé recepty! Kromě vymýšlení receptů, vaření, focení a psaní článků zbožňuji také sport - pravidelně chodím do posilovny, jsem certifikovaný instruktor jógy a minulý rok jsem běžela půlmaraton. Ve volném čase se zajímám o filosofii, ráda čtu nebo poslouchám podcasty o zdravém životním stylu a veganství.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...