• Natu.cz
  • >
  • Blog
  • >
  • 9 TIPŮ, JAK SE DOSTAT PO VÁNOCÍCH DO FORMY

9 TIPŮ, JAK SE DOSTAT PO VÁNOCÍCH DO FORMY

9 TIPŮ, JAK SE DOSTAT PO VÁNOCÍCH DO FORMY

1. KVALITNÍ A VYVÁŽENÁ STRAVA

Základem pro udržení pevného psychického i fyzického zdraví a pěkného vzhledu je kvalitní a vyvážená strava. Pro dosažení maximálních výsledků je třeba brát v potaz záměr a životní styl. Je samozřejmé, že jídelníček pro aktivního sportovce usilujícího o vrcholové výkony bude vypadat jinak než pro člověka se sedavým zaměstnáním a cílem udržet se v kondici. Metod a přístupů pro sestavení jídelníčku je mnoho. Obecně však platí, že denní příjem energie by z 50 % měly tvořit sacharidy, z 30 % bílkoviny a z 20 % kvalitní tuky.

2. VYVÁŽENÁ ENERGETICKÁ BILANCE

Pro udržení ideální hmotnosti slouží vyvážená energetická bilance. V takovém případě je klíčové, aby byl alespoň orientačně vyrovnaný příjem energie z potravy a její výdej při každodenních aktivitách. Pokud by příjem převyšoval, bude v dlouhodobém měřítku docházet k přibírání a ukládání nadbytečné energie ve formě tukových zásob.

3. SPRÁVNÝ VÝBĚR POTRAVIN

Jaké potraviny bychom měli jíst? Je potřeba si uvědomit, že kvalita surovin velmi ovlivňuje celkové zdraví a fungování našeho těla. Zdroje energie makroživin, které zařadíte do svého jídelníčku, dříve nebo později ovlivní váš vzhled i zdraví. Důležité je vybírat z opravdových potravin, které tělu dodají potřebné živiny a zároveň si dávat pozor na takzvané prázdné kalorie, jako třeba bílý řepný cukr, které sice poskytují pomíjivý pocit sytosti, ale z dlouhodobého hlediska vedou k nárůstu hmotnosti a vývoji nemocí. Dále je také dobré dávat přednost sezónním a lokálním potravinám.

4. ZBAVENÍ ORGANISMU PŘEKYSELENÍ

Je velmi pravděpodobné, že po svátcích, kdy se většina lidí vyžívá v masové konzumaci nezdravých jídel a nebrání se alkoholovým mejdanům a ponocováním, bude náš organismus překyselený. Acidóza neboli překyselení je stav, kdy je narušena homeostáza a organismus neposkytuje stabilní vnitřní prostředí pro správné fungování. Dochází pak k únavě, střevním potížím, ukládání tuků a předčasnému stárnutí. Tento stav je nutné řešit, a zařadit tak do jídelníčku spíše zásadotvorné potraviny pro vyrovnání pH.

Mezi zásadotvorné potraviny patří: ovoce, zelenina, podmáslí, obiloviny (quinoa, amarant, proso), mandle, slunečnicová semínka, za studena lisované oleje, rozinky, fíky, fazole, med, stevie.

Naopak mezi kyselinotvornými potraviny najdeme: alkohol, kávu, maso, čokolády, sušenky, majonézy, smažená jídla, fastfoody, mléko.

5. DODRŽOVÁNÍ PITNÉHO REŽIMU

Nedostatek tekutin může dlouhodobě vést k chronickému překyselení organismu, které má velmi nepříjemné následky. Denně bychom měli vypít alespoň 2–3 l tekutin v závislosti na způsobu života, podmínkách, zdravotním stavu atd. Je dobré vyhnout se přitom pití z plastových lahví, které obsahují nebezpečný BPA, jehož důsledkem může být nežádoucí ukládání tuku.

6. PRAVIDELNÝ POHYB

Zařaďte pohyb mezi každodenní činnosti a snažte se pravidelně cvičit! Vyberte si aktivitu, která vám nejvíce vyhovuje. Tělo je přizpůsobené k pohybu a jeho nedostatek mu velmi škodí. Ač se zdá, že v dnešní době je nedostatek pohybu nevyhnutelný, opak je pravdou. Stačí se jen rozhlédnout kolem sebe a uvidíte, že příležitosti ke sportu jsou téměř všude. Omezte jízdu autem a choďte raději pěšky, nepoužívejte výtahy, choďte na eskalátorech, protahujte se kdykoliv během dne a občas si zajděte na takové cvičení, které vás bude bavit. Zde velmi slibně funguje pravidlo 21 dní, které když dodržíte, tak se pohyb stane vaší neoddělitenou součástí.

7. PRAVIDELNÝ SPÁNEK

Pro správné fungování organismu a jeho metabolismu je důležité pravidelně spát, a to cca 6–8 h denně. Z dlouhodobého hlediska může totiž při nedodržování pravidelného spánku docházet k ukládání tuku jakožto obranný mechanismus organismu.

8. OČISTA TLUSTÉHO STŘEVA

Až 70 % zdraví závisí na stavu tlustého střeva. Pokud jsou stěny střeva zaneseny toxiny, které vznikají jako vedlejší produkt špatného stravování nevhodnými potravinami, je znemožněný průchod vitamínů a minerálních látek skrze stěnu střeva, a trávicí proces tak nefunguje. Zanesené tlusté střevo může být také příčinou nadměrného ukládání tuku a vzniku nemocí. Nejvhodnější a nejpříznivější technika čištění střeva je klystýr. Pomůcku na klystýr je možné zakoupit v lékárně a návod je dostupný na internetu. Podobnou službu vám mohou poskytnout také přírodní doplňky stravy, které mají absorpční i adsorpční schopnosti. Například křemelina je velmi účinný přípravek, který čistí střeva a zároveň dodává tělu důležitý křemík. Pokud máte rádi multifunkční prostředky, vyzkoušejte červený jíl, který můžete využít zároveň jako kosmetický přípravek.

9. ZAŘAĎTE DO JÍDELNÍČKŮ SUPERPOTRAVINY!

V dnešní době nabírají superpotraviny právem na popularitě. Jedná se o potraviny, které mají úžasné schopnosti a nadprůměrně pozitivní účinky na psychické i fyzické zdraví. Dokáží harmonizovat, detoxikovat, podporovat hubnutí, léčit a vyživovat zevnitř i navenek. Dostupných je jich opravdu spoustu a záleží jen na vás, kterou si vyberete. Na podporu hubnutí je velmi vhodná mořská řasa chlorela, kelp nebo chia semínka. Při překyselení pomáhají téměř všechny zelené superpotraviny nebo prášek z kořene maca, který zároveň dodá životní energii a podpoří sexuální libido!

Jak už to tak bývá, všechno začíná u správného jídla. Je důležité jídlo považovat jako výživu nejen pro tělo, ale i pro duši. Abychom tak dosáhli spokojenosti na všech úrovních, měli bychom k jídlu a jeho přípravě přistupovat s láskou.

Oscar Wilde: „Nesnáším lidi, kteří jídlo neberou vážně. To prozrazuje povrchní povahu.“

                                                                                                                              "love nature, love yourself"

NATU

NATU

Vymýšlíme pro vás recepty, které jsou rychlé na přípravu, zdravé, skvěle zasytí a navíc v nich můžete pohodlně využít naše ingredience. Nemusíte si už lámat hlavu s tím, jak se začít zdravě stravovat, pomůžeme Vám. Stačí pár chvil a skvělé hlavní jídlo, snídaně nebo dezert je na světe. Inspirujte se s námi.

Další recepty autorky

Natu svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...