7 TIPŮ JAK VYUŽÍT LUŠTĚNINY

7 TIPŮ JAK VYUŽÍT LUŠTĚNINY

S příchodem léta je určitě dobré zapřemýšlet nad odlehčením jídelníčku. Při vysokých teplotách se metabolismus zrychluje a organismus tak musí vydat větší množství energie na trávení přijatých živin ve formě jídla. V takovém případě je ideální mít předvařené luštěniny stále po ruce. V ledničce vydrží přibližně 3 dny.

 

Příprava luštěnin se sice může zdát dlouhá, zato je ale velmi jednoduchá. Když už máte luštěniny připravené, je dobré vědět, jak s nimi dál zacházet a co všechno se s nimi dá dělat. Jejich chuť jim dovoluje být součástí téměř jakéhokoliv jídla, přičemž fantazii není třeba držet na uzdě. Díky svým nutričním hodnotám a vysokému obsahu bílkovin jsou luštěniny na prvním místě jídelníčků s omezenou konzumací masa.

 

1. luštěniny na sladko

V poslední době se do popředí dostává trend pečení z luštěnin. Po rozmixování se luštěniny chovají podobně jako mouka smíchaná s mlékem či vodou a vytvářejí tak kašovitou strukturu podobnou těstu na pečení. Můžete ji použít na pečení sušenek, muffinů, brownies, blondies a nebo z nich dělat zdravé lívance. Nejlépe se na pečení hodí luštěniny s moučnatou strukturou a lehce máslovou chutí. Nejznámější a nejoblíbenější pochoutkou jsou fazolové brownies. Stačí rozmixovat několik surovin a upéct ve formě. Výsledek je vždy skvělý a je zaručené, že i ten největší odpůrce luštěnin nepozná, z čeho je tak výborný koláč upečený. Jedná se o sofistikovaný způsob konzumace luštěnin, kterým snadno oblafnete i své děti.

 

2. pomazánky z luštěnin

Pomazánku z luštěnin vyrobíte jednoduše rozmixováním luštěnin s kořením, olejem, citronovou nebo limetovou šťávou, bylinkami a třeba i s pečenou zeleninou. Zde je opět dobré využít kreativitu a zkoušet nové kombinace. Oblíbenou klasikou je hummus, který snadno připravíte z cizrny, tahini, citronové šťávy, olivového oleje a špetky soli. Méně známá je luštěninová pomazánka z fazolí červená ledvina rozmixovaných s pečenou červenou řepou a umeoctem. Výborné jsou také čočkové pomazánky, a toužíte-li po něčem netradičním, vyzkoušejte pomazánku z mungo fazolek.

 

3. luštěniny do salátů

Luštěniny obohatí jakýkoliv salát nejenom svou barvou, ale také chutí a především nutriční hodnotou. Do salátů se hodí téměř jakékoliv luštěniny. Je dobré k nim přimíchat rostlinný olej a šťávu z citronu nebo z limetky, které obsahují vitamín C a zlepší vám tak vstřebávání železa na který jsou luštěniny bohaté.

 

4. polévky s luštěninami

Tradiční čočkovou polévku zná určitě každý, ale co takhle si uvařit polévku s mungo fazolkama a zeleninou, veganskou zelňačku s červenou čočkou, nebo jakoukoliv krémovou luštěninovou polévku?

 

5. veganské karbanátky

Veganské karbanátky jsou chuťově výborné a téměř k nerozeznání od masových. Co do počtu bílkovin jim mohou s přehledem konkurovat, a to právě díky luštěninám a vajíčku, které vše drží pohromadě.

 

6. luštěniny k zahuštění

Díky své moučnaté struktuře mohou luštěniny skvěle posloužit nejen při pečení, ale i při zahušťování omáček nebo polévek. Stačí rozmixovat trochu uvařených luštěniny ve vodě a vzniklou směs vmíchat dle požadavků na zahuštění.

 

7. luštěniny místo masa

Pokud jste se z jakéhokoliv důvodu rozhodli přejít na rostlinnou stravu, nebo jen chcete odlehčit jídelníček od masa, je dobré mít v záloze pár rostlinných zdrojů bílkovin, které by měly být nedílnou složkou naší stravy. Nejoptimálnějším zdrojem bílkovin jsou právě luštěniny. Přidávejte je k pokrmům a nebo je využijte jako základ pro přípravu jídel. Například cizrnový guláš je tak dobrý, že už možná nebudete chtít dělat jiný. Kombinace luštěnin se zeleninou nebo samotné slouží jako příloha.

 

Mějte na paměti, že kvalitní, pestrá a vyvážená strava je základ pro úspěšný život. Proto věnujte jídlu i jeho přípravě dostatek energie a času. Namáčení luštěnin je sice zdlouhavé, ale právě díky němu se luštěniny aktivují a uchovávají v sobě energii, kterou jejich konzumací získáváte pro sebe.

 

                                                                                         "love nature, love yourself"

NATU

NATU

Vymýšlíme pro vás recepty, které jsou rychlé na přípravu, zdravé, skvěle zasytí a navíc v nich můžete pohodlně využít naše ingredience. Nemusíte si už lámat hlavu s tím, jak se začít zdravě stravovat, pomůžeme Vám. Stačí pár chvil a skvělé hlavní jídlo, snídaně nebo dezert je na světe. Inspirujte se s námi.

Další recepty autorky

Natu svět

Realizace e-shopu TAH reklamní agentura, s.r.o.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.
Probíhá odeslání objednávky...